Lars Jansson:
SvD-artikel
Lars Jansson fick den 21/8 2002 nedanstående
debattinlägg publicerat i Svenska Dagbladet
VAD KOSTAR INVANDRINGEN?
Sverige får anses höra till de
stora invandringsländerna i den västliga världen. Sverige konkurrerar
med Frankrike om fjärde platsen efter Australien, Schweiz och Kanada.
Det finns skäl att studera de ekonomiska konsekvenserna.
Flyktinginvandringen har blivit en förtäckt arbetskraftsinvandring.
Högst tio procent av alla som fått stanna har haft asylskäl
och är således flyktingar. Människosmugglare har varit ledande
i att missbruka flyktingkonventionen. Därför har man i Norge och
Finland nästan upphört att bevilja asyl.
Även i Sverige har politikerna haft chansen
att göra människosmugglarna arbetslösa, men de har inte tagit
den.
Invandrarbefolkningen i arbetsför ålder
ökade under 1990-talet med 350 000 personer netto efter utvandring. Sedan
uppgången i konjunkturen 1997/98 har sysselsättningen ökat
med 270 000 fram till maj 2002. Arbetsmarknaden har tillförts fler arbetskrafter
genom invandring än det finns nya jobb.
Riksdagen har beslutat att välfärden
ska vara solidariskt finansierad. Vid beräkning av invandringens kostnader
har denna princip fått styra vad som ska ingå i en långsiktig
kalkyl. Invandrarna deltar i finansieringen utan att deras skatteinbetalningar
är öronmärkta.
Sverige beviljar nästan uteslutande permanenta
uppehållstillstånd med omedelbar tillgång till den svenska
välfärden. Ingen karenstid som i många andra länder.
För att riksdagen ska kunna föra
en saklig debatt om prioriteringar måste även kalkylen över
invandringen vara fullständig och inte ges en partiell karaktär
med utelämnande av vissa kostnader, som är det vanliga i Sverige
och USA.
Invandringens kostnader uppgick enligt mina
beräkningar 1999 till 267 miljarder kronor. Kostnaderna fördelas
så här:
1. Centrala samhällsfunktioner, 32 mdr
2. Offentlig konsumtion, 123 mdr
3. Transfereringar, 84 mdr
4. Inkomstförluster, 28 mdr
Underlaget är i huvudsak
boksluten från kommuner och staten.
Centrala samhällsfunktioner omfattar kostnader för rikets centrala ledning och nettoräntan
på statsskulden.
Exempel på offentlig
konsumtion är skola, sjukvård och rättsväsende.
Transfereringar till hushåll är t ex a-kassa, sjukpenning
och pensioner, men även vissa subventioner till statliga och privata
organisationer.
Inkomstförlusterna avser bortfall av inkomster i den offentliga sektorn
på grund av att många arbetsföra invandrare ej deltar i produktionen.
Kostnaden för invandringen uppgår
till ungefär en fjärdedel av vad hela den offentliga sektorn kostar.
Den är försiktigt beräknad.
1990 uppgick kostnaden för invandringen
till 100 mdr. Den starka ökningen under nio år upp till 267 mdr
beror bland annat på att vi har en kostsam välfärd, som även
invandrarna får del av.
Därtill kommer ökningen av invandringen,
den låga sysselsättningsgraden (55 procent år 2000 för
utrikes födda, 20-64 år eller 45 procent om man mäter från
16 år, SCB/RAMS) samt ökade sociala kostnader (brottslighet, sjukfrånvaro
och förtidspensioner är mycket högre bland utrikes födda
än hos svenskar, BRÅ och RFV). Minst 330 000 saknade år 2000
arbete.
Invandringskostnaden ökade årligen
med 11 procent under hela 1990-talet. Det är nästan tre gånger
så mycket som ökningen för hela den offentliga sektorn, 3,8
procent.
Här framträder en huvudorsak till
att välfärden kommit på fallrepet. Den andel av BNP som togs
i anspråk för invandringen har nästan fördubblats från
7 till 13,5 procent. Invandringen kostar 18 gånger mer per år
än utvecklingsbiståndet, som riksdagen brukar diskutera.
De ökade finansieringskraven har riksdagarna
löst genom att höja skattekvoten från 48 till 54 procent,
genom nedskärningar i välfärden och i offentliga pensioner
samt genom ökad upplåning. Av hela resursökningen till den
offentliga sektorn (324 mdr under decenniet) användes 51 procent för
att finansiera invandringen. Om kostnadsökningen hade begränsats
till 3 procent årligen i stället för 11, skulle skattekvoten
ha kunnat behållas på 48 procent.
I tider med brist på arbetskraft har invandrarna haft stor betydelse
för näringslivets utveckling, bl a genom deras länderkompetens.
Bosnier har bidragit till att främja företagsutvecklingen i småföretagsområdena
i Småland.
Om sysselsättningsgraden kunde ökas
skulle det betyda åtskilliga nya miljarder i statskassan. I forskning
och utbildning har gränsöverskridande utbyten varit en fördel
för Sverige. Många invandrare har genom att starta egna företag
bidragit till att öka sysselsättningen.
Ändå är det något som
fattas för att dynamiska effekter av invandringen ska få större
betydelse.
En indikation är att 74 procent av hela
invandrarbefolkningen får sin service och utkomst genom skattefinansiering.
Invandrarna betalade knappt 11 procent (117 mdr 1999) i skatter trots en befolkningsandel
på drygt 20 procent.
Det beror bl a på att deras bidrag till
BNP per invandrare inte utgör mer än 57 procent av genomsnittet
för hela befolkningen. Sverige har brist på arbete och på
grund av en för stor invandring överskott på arbetskraft.
Därför bör Sverige besluta om undantag från fri rörlighet
av arbetskraft från tio östländer. Det är i invandringspolitiken
och ej i integrationspolitiken som problemlösningarna bör sökas.
En orsak till att Sverige ligger på 17:e plats i välfärdsligan
är just den omåttligt generösa invandringspolitiken.
Lars Jansson
universitetslektor i företagsekonomi
Utkom i juni i år med
boken "Mångkultur eller välfärd"?)
|