Tidningen konstaterar inledningsvis att
Bertel Haarder, med reducerandet antalet nya asylsökare och familjesammanföringar
till Danmark fullföljt en första del av sitt åtagna uppdrag.
Härnäst gäller det:
"...hur
det officiella Danmark - och invandrarna själva - ska bära sig åt
för att bryta den onda cirkeln med många års eländig
integration.
Insatsen ska särskilt
riktas mot de unga invandrarna, och kort uttryckt lyder integrationsministerns
definition av problemets karaktär således:
'Det är allt
för många kriminella, det är allt för få, som får
en utbildning, och de unga förstår inte det slappa konsekvenslösa
danska samhället.'
Men det finns gränser
för hur mycket Bertel Haarder, som minister, kan uträtta:
"Det är
i realiteten i kommunerna, som dagisverksamheten, grundskolorna och socialkontoren
sorterar under, där en stor del av slaget kommer att stå för
att göra andra och tredje generationens invandrare till en tillgång
för samhället."
Som en upptakt har
Fogh Rasmussen - statsminister och ledare för Venstre (motsvarigheten
till Lars Lejonborg och Folkpartiet i Sverige) gjort en del utspel:
"Efter en sommar
med åtskilliga rån, överfall och allvarliga våldsbrott,
begångna av mycket unga invandrarpojkar, ska straffen för förstagångsförbrytare
skärpas. Till exempel kommer det att bli slut på åtalsfrihet
för de unga. Man kommer heller inte behöva få ett domstolsgodkännande
för att tvångsomhänderta barn ner till 12 års ålder,
till slutna anstalter.
Enligt regeringschefen
ska de etniska grupperna med rötter i den tredje världen, helt enkelt
tillägna sig danska värderingar, om de tänker stanna här.
Om Fogh Rasmussens utfall mer handlar om röstfiske bland gammeldanskar
än att komma i dialog med invandrarna återstår att se. Men
i vart fall har man gett sig in på ett göra upp kulturellt med
de mest oanpassade invandrarmiljöerna, som odlar kvinnoförtryck,
gängkriminalitet och religiös fundamentalism.
Statsministerns plötsliga
varning om att inleda en värdekamp mot de stängda invandrarkretsarna
bygger på ett tvåsidigt upplägg från Bertel Haarder.
Enligt integrationsministern
är det helt enkelt absolut nödvändigt att bryta de kulturella
barriärerna mellan stora delar av invandrargrupperna och det danska välfärdssamhället:
'Vi talar om en kulturkrock.
Vi har haft en särpräglad välfärdsstat, som inte har behövt
så många regler och straff, eftersom den sociala kontrollen har
avhållit folk från att göra fel. Nu har det kommit några
hit, som är helt saknar den präglingen. Och när de går
i fel riktning, fungerar inte våran särpräglade pratmetod
på dem. Det är problemet i ett nötskal.'"
Weekendavisen fortsätter:
"Frågar
man Bertel Haarder, är det lönlöst att ty sig till sociologin
och förklara överrepresentationen av kriminalitet bland unga invandrarna
med, att de etniska minoritetsfamiljerna generellt befinner sig nederst på
den sociala stegen:
'Det är en farlig
huvudkudde. Jag vill citera häkteschefen i Odense. Han säger, att
danskarna om fem-tio år kommer att vakna upp till en chock: Mer än
hälften av de intagna i fängelserna kommer att vara utlänningar,
och det kommer att gå i fel riktning. Och jag är idiotsäker
på, att han har rätt. Redan nu är det ju så, att på
institutionen för de allra grövsta ungdomskriminella är de
klart flesta utlänningar.
Orsaken är självklar,
att föräldrarna är totalt utanför det danska samhället.
Det betyder, att barnen växer upp i ett tomrum, splittrade mellan två
kulturer. Kulturen från hemlandet kan inte användas till något
i Danmark, och den danska kulturen spärrar de sig själv ute från
vid sin hitkomst. Och så lider de en massa nederlag; de blir inte insläppta
på diskoteken, som ju helst ska ha en viss balans mellan unga män
och kvinnor. Men de är ju inte en av dem som kunde drömma om att
låta sin syster komma med.'"
Den svenska integrationsministern, Mona Sahlin, skulle kunna ha en del att lära av den
danska regeringens arbete:
"Med en rad utspel
vill regeringen också förhindra, att barnen blir skickade på
uppfostringsskola i hemlandet eller åker på långa semestrar
i hemlandet utanför skolornas lediga veckor. Kommunerna blir förbundna,
att i så fall ska föräldrarna bli av med föräldraförsäkring
och barnbidrag. Därtill kommer, att föräldrarna kan få
indragen kontanthjälp, om de inte ser till, att barnen passar sin dagliga
skolgång.
Så kommer intervjun
in på arrangerade äktenskap och de onda cirklar av förtryck
som därigenom skapas. Bertel Haarder:
'"Vi ska vara
benhårda mot de kulturelement, som är förtryckande och som
gör det svårare för de unga att klara sig i det danska samhället.
Och här är traditionen med arrangerade äktenskap helt enkelt
kärnan i den dåliga integrationen. Det är det, alla problemen
utgår ifrån. Om man ska beskriva den dåliga integrationen
i Danmark, börjar det med en familjesammanföring i 19-årsåldern.
Därmed blir det lilla hemmet utlandsspråkigt, barnen kan inte danska,
när de börjar i skolan, de vänjer sig vid att klara sig dåligt
i skolan, de får ingen utbildning t ex får bara var fjärde
ung turk i Danmark en och sen blir också nästa generation
arrangerad in i ett äktenskap i 19-årsåldern för att
få familjesammanföring med kusinen hemifrån. Så kan
den onda cirkeln börja om på nytt. Det är ju 90 procent av
alla äktenskap i det turkiska miljön, som ingås med avsikten
att få en familjesammanföring.'
I en handlingsplan
mot arrangerade äktenskap, som Bertel Haarder och socialminister Henriette
Kjær offentliggör i dag, fredag, görs ett upplägg för
att bland annat förstärka upplysningsinsatsen. Målgruppen
är nämligen de unga invandrarkvinnorna.
Därtill kommer,
att Bertel Haarder inom kort kommer att införa en ordning med förhandsavslag
på familjesammanföring. Avsikten är, att föräldrarna
får ett papper, som de kan visa för släktingarna och bekanta
i hemlandet, och som gör det klart, att 24-årsregeln och anknytningskravet
förhindrar tidigare ingångna avtal om giftermål."
Den danska regering
har lanserat flera initiativ på "utbildnings- och jobbfronten":
"..Kommunerna
får nu möjlighet till att påbjuda språkstimulering
av dagisbarn, något som hittills bara har varit ett erbjudande. För
barn i skolåldern ska särskilda stödmedel bidraga till projekt
med lektionshjälp. När det gäller ungdomar ska man undersöka
möjligheten för dem att tas in på yrkesutbildningar, även
om deras teoretiska kunskaper inte lever upp till kraven. Med andra ord ska
de unga kvinnorna fås till att bli social- och hälsomedarbetare,
och de unga männen till att bli hantverkare.
Idag har blott 12
procent av invandrarmännen och 9 procent av invandrarkvinnorna en yrkesgrundande
utbildning, medan de motsvarande siffrorna för danskarna är 66 respektive
61 procent. Den låga utbildningsnivån bland de etniska minoriteterna
förklarar också, varför de flesta invandrare och efterkommande
i den förvärvsaktiva åldern inte är i arbete. Således
går 35 procent av all kontanthjälp till de 5 procent av befolkningen,
som inte har västliga rötter."
Hur kan det komma
sig att inte fler invandrare kommer in på arbetsmarknaden? Bertel Haarder
ser en orsak i dansk "konsekvenslös slapphet", en annan i "kulturbarriärer":
"'Det finns en
ringaktning för hantverksfacken och för att arbeta i social- och
hälsosektorn, som är ett jätteproblem för integrationen.
I Danmark är det ju fortfarande ganska ansett att vara en duktig hantverkare.
Den inställningen har vi från Grundtvig. Vår positiva värdering
av bonden har ju smittat av sig på andra fysiska yrken. Och vår
välfärdstankegång har gjort, att offentligt anställda,
inklusive lågt avlönade anställda utan långa utbildningar,
ju också är aktade personer. Så det är en mycket stor
integrationsbarriär, att man i den tredje världen ringaktar några
av de jobb, där Danmark kommer att sakna arbetskraft i framtiden. Just
på de områdena kan man knappt få de unga invandrarna till
att ge sig in på. För dem är det finare att sitta bakom ett
skrivbord och vara teoretiker eller att stå i en butik. Det har man
knutit prestige till.'"
Intervjun kommer sedan in på islam:
"...Så länge de religionsbestämda
påbuden inte stör andra, eller inte är förtryckande,
ska statsmakten hålla fingrarna borta.
I gengäld vill
regeringen göra det svårare för imamer att etablera sig. Till
exempel ska religiösa förkunnare nu kunna uppvisa en relevant utbildning
för att få uppehållstillstånd, och de kan inte längre
få kontanthjälp. Man vill helt enkelt försäkra sig om
att de muslimska prästerna har en större menighet bakom sig, så
de inte bara kan verka i små, extrema miljöer.
Enligt integrationsministern
kan det heller inte bestridas, att islam innehåller element, som gör
det svårt att bli integrerad i Danmark:
'Jag tänker på
de kulturella förlängningarna av islam, som präglar de stora
invandrargrupperna från Mellanöstern, Pakistan, Somalia och Turkiet.
Jag vet mycket väl, att omskärelser, tvångsäktenskap,
kvinnoförtryck, sharialagstiftning och diskriminering mot kvinnor inte
nödvändigtvis står i Koranen. Men dessvärre hänger
de förhållandena tätt ihop med de kulturer, som de nämnda
invandrarna kommer från.'"