Dyr flopp

Ur DN den 4/9 -05:

"POLISVÄRVNING AV INVANDRARE BLEV EN FLOPP

olisvärvning av invandrare blev en flopp

Trots miljonsatsningar på annonskampanjer är andelen personer med utländsk bakgrund fortfarande mycket låg inom den svenska poliskåren. 'Vi har en diskriminerande syn på utrikes födda människor', säger Integrationsverkets generaldirektör, Andreas Carlgren.
 
 Personer med utländsk bakgrund är kraftigt underrepresenterade inom polismyndigheterna, liksom kvinnor. Det har Rikspolisstyrelsen försökt att ändra på under flera år. Satsningen har kostat omkring 16 miljoner kronor sedan 1998. Men resultatet är klent, visar DN:s granskning. Bara två av tio poliser är kvinnor och ännu färre har utländsk bakgrund.

 
- Vi har inte jobbat tillräckligt aktivt med de här frågorna. Vi borde ha börjat med dem för tio år sedan, säger Ann-Marie Begler, biträdande rikspolischef.
 
För att öka mångfalden inom kåren har polisen annonserat i vad man kallar tjejtidningar och invandrarpress. Det rör sig om tidskrifter som Gringo, Vecko-Revyn och Cosmopolitan. Myndigheten har även försökt värva nya poliser genom annonser i tidningen QX som skriver om så kallade hbt-frågor (homo, bi, trans). Man har gjort radioreklam på persiska, samarbetat med Assyriska fotbollsföreningen och haft möten på arbetsförmedlingar och gymnasieskolor i invandrartäta områden.
 
- Vi har lagt två miljoner kronor årligen på annonskampanjer, säger Marie Andersson, sektionschef på rekryteringsenheten.
 
Polisen har också annonserat på tunnelbanan, bussar och spårvagnar.
 
Trots den intensiva marknadsföringen har gensvaret på kampanjerna varit litet. Antalet sökande med utländsk bakgrund har inte ökat nämnvärt."

"Rikspolisstyrelsen har, enligt Ann-Marie Begler, avsatt personal som ska se över antagningen till Polishögskolan.
 
- Vi ska undersöka om det till exempel är svenskaprovet som är utformat på ett sätt som gör att färre invandrare antas eller om fysprovet sätter stopp för kvinnliga sökanden."


 Se vidare:

Fler invandrare

Turban och slöja OK