Det är uppenbart att vi har två
typer av människor i Sverige.
•
Å ena sidan finns godhets-proffsen. Alla de, med yrke att se till
höga principer och att värna om rättigheter. Här återfinns
grupper som präster och journalister, jurister och ombudsmän,
kulturarbetare och kändisar.
•
Å andra sidan finns den stora majoriteten av svenskar, som bär
upp det här samhället, som själva ofta lever i en pressad
situation och som i slutändan får betala notan för all denna
godhet.
Godhets-proffsen kan koncentrera sig på
vad som är hög moral, humanitet, respekt, osv - de har en "grundläggande
värdegemenskap" . Då behöver de inte ta hänsyn
till något så trivialt som ekonomiska realiteter. Då behöver
de inte göra avvägningar mellan olika intressen och behov. De
kan utgå från att samhällets resurser är obegränsade.
Godhetsproffsen kan helt inrikta sig på
enskilda fall - behöver inte se till någon helhetsbild. Inte
heller behöver de bekymra sig om den sociala verkligheten eller något
så ovidkommande som folkopinioner.
I en fråga som flyktingpolitiken blir
slutsatsen att det aldrig är nog. Sverige kan alltid göra mer.
Vår generositet ska vara gränslös.
Men det blir faktiskt några som får
betala ett pris för godhets-proffsens fina moral, det finns grupper
som i sin egen vardag ständigt kan märka konsekvenserna av den
förda politiken. Dit hör butiksbiträden och bussförare,
poliser och sjukvårdspersonal, socialtjänstemän och ekonomiskt
ansvariga kommunalpolitiker.
Dessa två grupper av svenskar lever
i varsin värld, och klyftan mellan dem växer. Växer gör
också de problem som skapas genom godhets-proffsens politik. På
så vis riskerar all godhet att i slutändan resultera i något
mycket otrevligt.
Vägen till helvetet är kantad
av goda intentioner.