Invandringens
ekonomi
En jämförelse mellan Jan Ekbergs
och Lars Janssons beräkningar:
Hur beräkna och
redovisa invandringens ekonomiska konsekvenser ?
1. Grundvillkor
Utgångspunkten för Lars Janssons
beräkningar är ett antal riksdagsbeslut. Enligt dessa skall välfärden
och andra gemensamma verksamheter vara solidariskt finansierade och invandrarna
skall ej särbehandlas. Alla boende i Sverige skall i princip kunna försörja
sig själva och bidra till finansieringen av gemensamma verksamheter.
Invandrarna skall vara medbetalare av alla skattefinansierade utgifter, ej
enbart för invandringen.
Därtill kommer att invandringen betraktas
som ett långsiktigt projekt, att befolkningen med utländsk bakgrund
uppgår till 20 procent och är i stark ökning. I vissa kommuner
kan den inhemska befolkningen komma i minoritet redan i en nära framtid.
Redan i dag finns det sådana minoritets- områden i vissa kommuner.
Ett viktigt villkor är att asylsökande och anhöriginvandrare
beviljas permanenta uppehållstillstånd utan karenstid som i flera
länder (i Danmark 7 år). Alla blir tidigt assimilerade i välfärden.
Dessa villkor är helt avgörande för hur beräkningen av
invandringens kostnader och intäkter har gjorts i boken Mångkultur
eller välfärd?
Vid jämförelse med Jan Ekbergs beräkningar
kan man utgå från ESO-rapporten Ds 1995:68, där även
forskaren Lars Andersson är medförfattare. I denna rapport finns
knappast några likartade villkor preciserade. Författarna tar ingen
tydlig hänsyn till de beslut som riksdagen har fattat enligt ovan. Det
är svårt att bedöma om detta ändå delvis sker.
Däremot redovisar Ekberg/Andersson en
teoretisk analys av invandringens ekonomiska effekter. Det handlar främst
om och hur den påverkar tillväxten, priser, löner, sysselsättning
och inkomster. De går systematiskt igenom dessa komponenter utifrån
teoretiska ideer och empiriska erfarenheter, både egna och andras. Till
analyserna kopplar de sina egna undersök- ningar. Omfördelningseffekter
mellan den inhemska befolkningen och invandrarbefolkningen ägnas betydande
uppmärksamhet. Eftersom min studie vänder sig till en ganska bred
allmänhet är analysen av hur invandringen påverkar ekonomin
utformad något annorlunda.
2. Totala kostnader
Det är centralt i min undersökning
att alla skattefinansierade kostnader för den offentliga sektorn ingår
i beräkningarna. Det följer av grundvillkoren, särskilt solidariteten
och långsiktigheten. En kostnad måste inte direkt påverkas
av invandringen för att den ändå skall ingå i kalkylen,
så länge den är skattefinansierad. Detta utesluter dock inte
behovet att analysera hur invandringen påverkar kostnader. Det behövs
bl a för att kunna fördela kostnaden mellan svenskar och invandrare.
Långsiktigheten markeras genom att de
totala kostnaderna ingår. Däremot beaktas inte att de kostnads-
och intäktspåverkande faktorerna i framtiden kan se annorlunda
ut och ha ett annat relativt inflytande. Invandrarbefolkningens storlek, dess
fördelning på olika utvandringsländer och sysselsättningsgraden
kan förändras. Den framtida åldersstrukturen likaså.
Den försörjningsbörda som faller på den arbetsföra
befolkningen kan komma att öka av demografiska skäl. Det skulle
behövas prognoser för att få en fördjupad långsiktighet
i beräkningarna.
Den totala kostnaden bör således
finnas i centrum för debatten. Den utgör ett mått på
den finansiella belastningen. Det är den som politikerna skall nyfinansiera
varje år. Den indikerar hur mycket högre skatt som Sverige måste
ta ut pga invandringen (5-6 procent av BNP). Det är den kostnad som skall
ligga till grund för politiska avvägningar mot andra ändamål.
Det är den som kan tränga undan andra ändamål, vilket
jag visar i Mångkultur eller välfärd? (ISBN 91-631-2438-6).
Det är den som man över tiden bör relatera till BNP och till
vad hela den offentliga sektorn kostar.
Den totala kostnaden uppgick till 240 mdkr
år 1999 förutom vissa inkomstförluster, som kommenteras nedan.
Allt är skattefinansierat. Sedan dess har invandrarbefolkningen ökat
med ca 100 000 personer. Vissa kostnader har ökat, medan andra har minskat,
varför kostnaden bedöms vara minst lika hög 2004.
Enligt Ekberg/Anderssons metod tillmäts
den totala kostnaden en mycket ringa betydelse. Ett tydligt bevis är
att i nämnda rapport på 210 sidor finns inga kommentarer till den
totala kostnaden. Dess storlek finns ej heller nämnd i texten. Däremot
kan läsaren själv räkna fram kostnaden genom att addera uppgifter
ifrån tabellerna 5,8 och 5,9. Summeringen ger 100 mdkr per december
1993. Därefter har Ekberg visat i en artikel i Journal of Population
Economics 1999, nr 3, att kostnaden 1994 kunde vara så hög som
121 - 126 mdkr/år.
Det är dock tydligt att samtliga kostnader
för den offentliga sektorn ej ingår i beräkningen enligt
Ekberg/Andersson. Uppskattningsvis är 10 - 15 procent av kostnaden utelämnad.
I en avhandling i nationalekonomi vid Göteborgs universitet (Torun Österberg,
2000) uppger forskaren att hon har utelämnat 28 procent av samhällets
kostnader. I detta fall har jag visat, att den utelämnade kostnaden kan
beräknas till 252 mdkr i 1990 års prisnivå. När man
inte tar med alla kostnader blir lönsamheten av invandringen överskattad.
En förlust kan bli en vinst i kalkylen.
3. Nettokostnader
Jan Ekberg och Lars Andersson lägger
tonvikten på beräkning av nettokostnaden. Från beräknade
kostnader gör de avdrag för de totala skatter inkl. obligatoriska
avgifter som invandrarna betalar. Terminologimässigt är det inte
bra att kalla resultatet för nettokostnad. Det bör benämnas
underskott eller förlust. Enligt en artikel i DN (22 april 2002) av Jan
Ekberg m fl uppgick underskottet (nettokostnaden) till 30 mdkr/år. Inga
uppgifter finns om de kostnader och intäkter som ger detta resultat.
Belastningen för skattebetalarna är ej endast underskottet utan
den totala kostnaden.
Forskarna betraktar alla invandrarnas skatter
som öronmärkta för att finansiera just invandringen. Men så
är det inte i verkligheten. Invandrarna betalar en del av vad hela den
offentliga sektorn kostar. De är inte befriade från att delta i
betalning av utgifter för forskning, försvar, ränta på
statsskulden eller kostnader för gator och parker, även om det inte
finns något direkt samband med invandringen. De är helt enkelt
skyldiga att solidariskt delta i finansieringen av alla skattefinansierade
utgifter. Därför bör detta framgå av kalkylen. Ekberg/Andersson
synes bortse från finansiella aspekter på kalkylen.
Givetvis framstår kostnaden för
invandringen som mycket för att inte säga extremt låg, när
man tillämpar nettometoden. Därför är det en risk att
resultaten kan användas vilseledande, t ex som argument för att
öka invandringen ytterligare. Det är troligen det vi ser när
vissa politiska partier vill allmänt införa arbetskraftsinvandring
utan att reducera den s k fyktinginvandringen, trots att vi har överskott
av arbetskraft. Denna invandring är egentligen en förtäckt
arbetskraftsinvandring, eftersom få asylsökande har giltiga asylskäl.
Att inte ta med alla kostnader i beräkningen
innebär en särbehandling av invandrarna, vilket ej skall ske enligt
riksdagens beslut. Det skulle även kunna uppfattas som att invandrarna
inte vill vara solidariska. Att de vill ta emot förmåner utan att
betala. De skulle tom kunna jämställas med svenska skattefuskare,
som på liknande sätt vill åtnjuta förmånerna.
Sverige betalar - i global solidaritet - ett utvecklingsbistånd, som
relativt andra givarländer hör till de högsta och skall höjas
betydligt under de närmaste åren. Skulle vi då inte kunna
kräva, att de som kommer till vårt land, från mottagarländer
av bistånd, solidariskt är med och betalar gemensamma samhällsutgifter?
Kalkylen över invandringens ekonomi bör
visa vad invandrarna förväntas vara med och betala långsiktigt
av den offentliga sektorn. Inte huruvida invandringen vid ett visst tilllfälle
eller under en kortare period leder till stigande eller fallande kostnader.
Om kalkylsituationen skulle peka på att även detta behov finns,
får man göra en särkild kalkyl för ändamålet.
Varför används inte nettokostnadsmetoden
för andra samhällsfunktioner? Därför att den ej fyller
något vettigt syfte och att man ej vill dölja de verkliga kostnaderna.
Antag att man skulle göra en beräkning av nettokostnaden för
skolan. Från den totala kostnaden gör man avdrag för alla
skatter inkl. obligatoriska avgifter som skolbarnens föräldrar
betalar. Resultatet skulle kallas nettokostnad för skolan. Förmodligen
skulle det bli ett stort överskott (vinst) på skolans verksamhet.
Vem skulle ha någon glädje av en sådan beräkning? Barnens
föräldrar måste ju även bidra till finansieringen av
försvar, bibliotek, vägar att färdas på etc. Även
invandrarfamiljer måste bidra till finansiering av andra utgifter än
skolan.
Nettokostnadsberäkningar duger heller
inte för att göra relevanta jämförelser mellan invandringen
och andra samhällsfunktioner i relation till BNP eller till vad hela
den offentliga sektorn kostar. I nämnda artikel i Journal of Population
Economics (1999) visar Ekberg, att nettokostnaden i procent av BNP uppgick
till 0,9 procent 1991 och till 2 procent 1994. Dessa tal går inte att
jämföra med andra samhällsfunktioner av nyss anförda skäl.
Enligt min beräkning uppgick kostnaden för invandring till 12 procent
av BNP 1999 exkl. inkomstförluster. Den kan t ex jämföras med
försvaret, som kostade ca 3 procent av BNP samma år. Således
4 ggr mer resurser till invandringen än till det militära skyddet
av vårt land. Vad vet riksdagen om detta?
4. Inkomstförluster
Många invandrare räknas inte in
i arbetskraften eller är arbetslösa. De viktigaste orsakerna är
en alltför stor invandring, brist på jobb och bristande kvalifikationer.
För en arbetsgivare kan risken vara större att anställa en
invandrare än en svensk. Diskriminering bedöms ha en marginell betydelse.
Produktionen av varor och tjänster blir lägre än om gynnsammare
förutsättningar hade rått. Den uteblivna produktionen (till
ett värde av 100 mdkr/år) leder till ett bortfall av inkomster
(skatter och socialavgifter) för stat och kommuner.
Inkomstsförlusterna har beräknats
till 28 mdkr/år. De hade kunnat undvikas genom att begränsa invandringen
och de ekonomiska villkoren till samma nivå som genomsnittet för
EU-länderna. Sverige hade t ex inte behövt bevilja 27 procent av
alla tillstånd av humanitära skäl i Europa under 1990-talet,
när vår befolkning endast utgör 3 procent av Europas.
Inkomstförlusterna har samma effekt på
kommunernas och statens ekonomi som en kostnadsökning. Totalt blir kostnaden
240 + 28 = 268 mdkr/år. Inkomstförlusterna är ett mått
på beslut med ogynnsamma effekter (invandringspolitiken) för den
offentliga sektorns ekonomi. På lång sikt kan de ekonomiska och
sociala konsekvenserna bli mycket värre än vad som kan utläsas
av kostnadsberäkningen för ett enda år. Ett varnande exempel
är att 74 procent av hela invandrarbefolkningen får sin service
och utkomst genom skattefinansiering.
Ekberg /Andersson tar ej hänsyn till
eventuella inkomstförluster. Det har däremot ett par andra Växjöforskare
gjort: Lars Behrenz och Lennart Delander i en rapport för EU-kommisionen
1998. Den handlande om vad arbetslösheten kostade 1995 i Sverige, både
för svenskar och invandrare. Inkomstförlusten per capita och år
uppgick enligt deras beräkning till 92 800 kr och enligt min undersökning
till 95 000 kr.
5. Förklaring till
kostnadsskillnader
Som framgått ovan uppgick invandringens
kostnader till 100 mdkr/år i början av 1990-talet, alternativt
121-126 mdkr enligt Ekberg/Anderssons beräkningar och till 240
mdkr plus inkomstförluster på 28 mdkr år 1999 enligt mina
beräkningar. Större delen av skillnaderna kan förklaras genom
föjande:
1. Närmare
90 procent av kostnaden enligt Ekberg/Andersson avsåg invandrare som
kommit till Sverige senast 1990-12-31. Mina uppgifter avser 1999.
2. Under 1990-talet ökade invandringen med drygt
en halv miljon personer netto efter utvandring. Huvudparten av kostnadseffekten
från dessa har ej kunnat beaktas i Ekberg/Anderssons beräkningar.
3. Alla skattefinansierade kostnader ingår ej i
nämnda ESO-rapport från 1995. Omkring 10 - 15 procent saknas i
jämförelse med mina beräkningar. Bl a ingår ej kostnader
för investeringar och försvar. Dessa uppgick till ca 65 mdkr 1993
och ca 95 mdkr 1999 (löpande priser).
4. Vi förlorade 600 000 jobb under 90-talet. Därför
ökade samhällets kostnader även för invandrarbefolkningen.
En stor del, kanske den större delen, av dessa inträffade
efter forskarnas kalkylperiod.
5. Konsumentprisindex ökade med 24 procent från
1990 - 1999.
6. Inkomstbortfallet på 28 mdkr saknas helt i Ekbergs/Anderssons
beräkningar.
Slutsatsen är att det finns realistiska
förklaringar till skillnaderna i den totala kostnaden för invandringen,
även om storleken på flera poster kan vara svårt att beräkna.
Lars Jansson
januari 2004

|