Argumentering utan argument

Ett särskilt TV-program - "Mediemagasinet" - har tillkommit för att granska massmedia i Sverige. En utgångspunkt är då att makthavare behöver granskas och att även journalister är makthavare. Ett förvisso skriande behov, särskilt mot bakgrund av våra massmedias sätt att hantera invandringsfrågan.

Det visar sig dock att när "Mediemagasinet" tar upp invandringen är man inte mindre korrekta än de media man ska granska, snarare tvärtom! Före den 11 september 2001 hade man ett inslag om islam där man släppte fram Ylva Brune, "doktorand i journalistik", känd som en slags åsiktspolis. Brune håller efter svenska journalister så att de inte slappnar av i t ex sin sållning av uppgifter om etnisk tillhörighet hos gärningsmän.

Det intressanta med detta inslag är hur det exemplifierar den korrekta metoden. På samma sätt som Expo argumenterar Brune utan att behöva använda vare sig fakta eller argument. Det räcker med att citera en motståndare och låta citatet åtföljas en raljerande kommentar och/eller leende för att budskapet ska gå fram.

Man kan också, som doktoranden gav prov på i Mediemagasinet, måla upp en form av karikatyr och sedan angripa denna (enligt metoden ovan). I det aktuella programmet konstaterar en mansröst, angående medias rapportering om islam:

- På den internationella arenan är det våld och extremism som dominerar. Hemma i Sverige har medierna andra stereotyper när de försöker förstå det som händer. Tre stycken är vanligast förekommande.

Den missanpassade muslimske patriarken.

Den viljelösa kvinnan i slöja.

Och så inte minst den unge muslimske gangstern.

Så kommer Ylva Brune in, i förtrolig närbild:

- Ja, det är en ung man från förort. Han är förknippad med den här kusliga förorten, det finns flera grundtyper, men det är en av dom.

- Han... utnyttjar svenska flickor,... (halvskrattande) men han planerar att gifta sig med en oskuld från sin egen kultur. Han är inte riktigt rationell, han kan inte kontrollera sina impulser riktigt.

- Jag menar, om han får syn på en svensk tjej i kort-kort och högklackat så kastar han sig över henne och våldtar henne. Och han skäms inte för det, därför att det ligger liksom i hans kultur och religion att närapå uppmuntra till detta.

- Sen är han nästan kriminell. Är han inte kriminell redan så kommer han att bli kriminell. På grund av att han lever i den här förorten som ju inte alls hör till Sverige på något sätt, utan är totalt annorlunda.

Men i Danmark har framkommit att en stor andel av muslimska unga män, även de som är födda i Danmark, faktiskt hämtar sin fru "från sin egen kultur". Är det så annorlunda i Sverige?

Och hur är det med kriminalitet och asociala attityder? Är de inte sant att de är utbredda bland unga invandrare i invandrartäta områden?

Är det inte ett faktum att Rosengård är en etnisk enklav?

Med doktorandens grepp blir de faktiska förhållandena på något sätt ovidkommande, irrelevanta. I de korrektas värld är det viktiga inte vad som är sant eller falskt - det viktiga är vad som låter behagligt eller obehagligt.

 


 

 Se vidare:

Förbrytelser och enticitet