Nej till slöja

Ur debattartikel i Aftonbladet den 5/1 -04, skriven av Ayse Sungur f d medarbetare hos Mona Sahlin:

"DÄRFÖR SKA SLÖJAN BORT FRÅN SKOLAN

Koranen föreskriver inte slöjan men nämner likväl att kvinnan bör klä sig anständigt

Sedan oktober i fjol kan svenska skolor av pedagogiska skäl förbjuda elever att bära burka eller nikab ­ alltså en slöja som täcker hela kroppen förutom ögonen. För snart ett år sedan blev det förbjudet att använda ansiktsslöja på gymnasieskolor i Amsterdam. Likaså det holländska förbudet infördes med motiveringen att övertäckta ansikten försvårar kommunikationen i klassrummen. I Frankrike har slöjdebatten genomsyrat inrikespolitiken till den grad att den har lett till att ett slöjförbud i skolorna har förutskickats av den franska regeringen. Även i Turkiet har en liknande diskussion pågått alltsedan landet sekulariserades successivt under 1920-talet. "

Sungur har i denna fråga ändrat uppfattning:

"Till skillnad från tidigare uppfattar jag inte i dag ett slöjförbud i skolan som ett tecken på islamofobi.
Det finns många olika åsikter om vad den muslimska slöjan symboliserar. För somliga muslimska kvinnor är det självklart att använda slöja medan det för andra inte är det. Vissa muslimer hävdar att slöjan enbart är en religiös symbol medan jag personligen anser att den även utgör en symbol för det politiska islam."

"Koranen föreskriver inte slöjan men nämner likväl att kvinnan bör klä sig anständigt. Slöjan ska beskydda hennes värdighet. En kvinna bör inte exponera sin kropp och bli dömd efter hur hon ser ut utan i stället bli respekterad för sin personlighet."

Är det särskilt viktigt för muslimer att bära slöja i ett icke-muslimskt land?

"Efter många samtal och diskussioner med mina turkiska släktingar och bekanta genom åren har jag förstått att en stor anledning till att de har valt att bära slöja är för att de lever i Sverige. Detta har fått mig att fundera på om de över huvud taget hade använt slöja om de hade stannat kvar i Turkiet. Slöjan har följaktligen blivit ett sätt för dem att skydda och markera deras värderingar i stället för att den ska stå som symbol för deras tro.

Självfallet ska den svenska skolan återspegla samhällets kulturella och religiösa mångfald, men då det talas om religionsfrihet i skolan väljer man intressant nog att nästan enbart belysa troende elevers utsatthet för fördomar och diskriminering. Elever utan någon som helst trosuppfattning kommer sällan till tals i den här frågan. Det är viktigt att komma ihåg att religionsfriheten innebär att varje individ har rätt att tillhöra eller att inte tillhöra ett trossamfund. I skolsammanhang betyder detta att om elever har rätt till att fritt få skylta med sin religion så bör även elever utan någon som helst trosuppfattning ha rätt till att slippa religiösa inslag i skolans vardag."

 


 

 Se vidare:

Still going wrong