Koranen och Muhammed

Ur krönika i Jyllands-Posten den 23/1 -06, av Kaare Bluitgen:

DEN NYGAMLA RASISMEN

Ska Koranen förbjudas? Frågan kan verka absurd, men har blivit relevant i samband med diskussionen om yttrandefrihetens gränser.

- - -

Högsta domstolen har bestämt att begreppet rasism ska förstås i sin utvidgade och i vardagsspråkets aktuella form. Dvs som särbehandling eller avståndstagande från grupper som mycket väl kan vara av samma ras som man själv.

På en sådant bedömningsgrund blir Koranen till en bok som predikar rasism. Om och om igen uppmanas det där till förföljelse av och mord på de som tror på flera gudar.

De kristna och judarna ska påläggas en särskatt. Varje människa som inte är muslim ska underordnas dessa.

Koranen slår fast att Allah ska ingjuta skräck i de otrognas hjärtan så att de troende kan hugga av huvudena på dem och skära av deras fingertoppar.

- - -

Muhammed lät stena en man och kvinna från Medina, som hade begått äktenskapsbrott, utanför sin moské. Han bestämde att äktenskapen mellan muslimer och hedningar skulle upplösas. Det blev också förbjudet att delta i begravningen av en otrogen.

- - -

Muhammed var en unik profet på det sättet att han försörjde sig och sitt folk genom plundringståg. Som den förste av alla profeter gav Allah honom lov att ta byte: både ädelmetaller, dromedarer, kvinnor och barn. Och Allah öppnade både Väst och Öst för honom.

Vid flera tillfällen gav Muhammed sina anhängare lov att ljuga mot icke-muslimer, och han förföljde skoningslöst skalder och sångerskor som hade förolämpat honom. Han kunde ge amnesti till krigare som hade kämpat mot honom med vapen, men ordets makt var för farlig.

Allahs profet var konsekvent i sin förstörelse av andra kulturers religiösa symboler. Statyer av gudar slogs sönder eller brändes, heliga träd höggs ner och bildkonsten raderades bort. På sin dödsbädd slog han fast att alla andra religioner än islam skulle bort från Arabien.

Det är klart att sådana tankar och handlingar avsätter djupa och varakta spår i ett barnasinne. Ett barn som endast lär sig att recitera Koranen och inte får hjälp att bearbeta de skrämmande intrycken, kan ta skada för livet. och de många reglerna om haram och halal, förbjudet och tillåtet, gör, i fundamentalistens ögon, integration i Danmark omöjlig.

Regler om kost, ungänge och förhållandet mellan könen medför att barn och ungdomar till fundamentalistiska föräldrar med nödvändighet måste isolera sig från danska klasskamrater. Muslimska barn, som har fått lov att leka med mina barn på gården, har inte fått komma hem till oss och omvänt.

Andra har inte fått gå på födelsedagskalas, och åter andra använder ett otroligt hatiskt och nedsättande språk för att min dotter inte bär huvudduk och min son äter griskött. Till detta kommer de välkända problemen från skoldagen när det gäller simning, gymnastik, bildkonst, skolledigheter, klassfester och lägerskolor; och krav på bönerum, separat köksutrustning, fredagsledigt för bön och skolkafeteria efter föreställningarna om rent och orent som härstammar från Moseböckerna och har förmedlats via Koranen.

Om man tar Koranen och traditionerna om Muhammeds uttalanden och gärningar bokstavligt, är man tvungen att ghettoisera sig själv. Det är frivilligt avståndstagande från den solidariska gemenskapen och inlåsning i parallellsamhället.

Det är naturligtvis långt ifrån alla muslimer som är fundamentalister. Men tron på en enda sanning är allt hats moder. Med det görs oliktänkande till lögnare, kättare, otrogna osv. Det vimlar av sådana i Koranen. Man kan verkligen också hitta horribla uttalanden i Gamla Testamentet, men det helt avgörande är naturligtvis om man betraktar skriften som Guds uttalade ord, som därför ska efterlevas eller om man nalkas testen historiskt.

- - -

Före Muhammeds tid var Mecka en multireligiös stad, men när han fick makten reserverade han den uteslutande för muslimer. Överenskommelser som ingåtts med otrogna, de i Koranen så kallade "orena", upphävdes. Mekka är fortfarande en "ren" stad. Det skulle nog bli ett större ståhej om Köpenhamn blev förbehållet kristna eller asatroende, men jag känner ingen muslim som har bojkottat vallfärden till islams heligaste stad i protest mot denna groteska rasism, som endast hade sitt motstycke i "whites only"-områdena i apartheidens Sydafrika.

- - -

Under tusen år har islam inom sitt utbredningsområde mött sina avfallna kritiker med mord, förföljelse och censur. I dag lever ett stort antal muslimer i den del av världen där ingen ideologi eller religion kan utsättas för kritik. Det betyder att islam inte som kristendomen har utvecklats i dialog med andra tankeuppfattningar. Resultatet blev mycket tydligt i Salman Rushdie-fallet. Att en enda man kunde skaka en världsreligion sade mer om den sistnämndas skörhet än den förstnämndes styrka. Korthuset vacklade, fundamentalisterna saknar i verkligheten fundament. Det skulle aldrig ha kunnat hända inom judendomen eller buddhismen.

- - -

Den holländske filmregissören Theo van Gogh blev mördad på ett sätt som ända ner i vissa detaljer motsvarar det sätt på vilket profeten Muhammed fick sina lönnmördare att mörda kritiska skalder.

En rad framträdande danska muslimers spontana reaktion var att yttrandefriheten skulle inskränkas för att inte kränka religiösa känslor.

Borde man snarare förbjuda förvridna känslor? Nej, Koranen ska naturligtvis inte förbjudas, och det ska inte heller Gamla Testamentet. Inte heller Hitlers och Stalins böcker och tal. Tvärtom ska kunskapen om dessa tankar spridas, så att vi kan sätta dem in i ett historiskt sammanhang och ännu en gång försöka oss ut i den svåra konsten att lära av historien.