image
image
image
image

 BSS:


Boken "BSS - ett försök att väcka debatt" - del 21:
 

 


30 november 1986

Sverigepartiet ansökte om tillstånd att demonstrera den 30 november. Årets demonstration skulle bli en antivåldsdemonstration och en hyllning till en mördad svensk patriot. Så här skrev vi i den affisch vi distribuerade inför demonstrationen:
 
"Demonstrera i Stockholm den 30 november! Samling Östermalmstorg kl 18.00 (utanför Folkan). Vi går först till Karl XII:s torg och sedan vidare till Maria Kyrkogård (för att hedra minnet av en mördad patriot)".
• Stoppa hetsen mot svenska patrioter
• Stoppa våldet på gatorna
• Stoppa invandringen
• Hedra minnet av Ronny Öhman (en mördad svensk patriot)
 
Inte heller detta år fick vi tillstånd att demonstrera, men för oss fanns det ingen anledning att bry sig om detta odemokratiska beslut. Vi hade redan bestämt oss för att demonstrera i alla fall. Själv hade jag påtagit mig uppgiften att arrangera demonstrationen (som blev den sista av sitt slag).
 
När vi sedan samlades kl 18.00 hade det kommit fler än någon gång tidigare. Många anhängare var också osäkra och höll sig i skymundan, men när tåget började röra på sig så slöt de genast upp. De som räknade deltagarna när vi kommit ned till slutet av Nybrogatan redovisade allihop att vi var nästan 500 personer, och det blev den största 30 november demonstrationen jag varit med om. Lojalt och troget hade våra gamla BSS-aktivister slutit upp, och många av dem fungerade nu som både funktionärer och vakter åt bl a mig och Stefan Herrmann. Ordningen var trots det stora antalet den bästa hittills under någon patriotisk aktivitet av det här typen. När vi kom ner till Karl XII:s torg höll Stefan Herrmann ett kort tal och sedan gick vi vidare på Skeppsbron mot Maria Magdalena Kyrka. Hela vägen fram till kyrkan spelades sorgmusik och framme vid kyrkan hölls tal och en tyst minut för Ronny Öhman.

Plötsligt började en grupp kommunister störa högtiden med skrik och skrän, men de blev snabbt bortjagade av en grupp patrioter. Hela tillställningen avslutades värdigt och alla drog sig sedan från platsen.
 
Dagen efter publicerade Aftonbladet en bild på två Hitlerhälsande nynazistiska ungdomar, som inte hade något annat med demonstrationen att göra annat än att de medvetet försökte sabotera den. Aftonbladet påstod sedan i bildtexten att "Där sjöngs nationalsången och ropade alla Sverige följt av Sieg Heil". Detta skrev Aftonbladet trots att ingen ropade "Sieg Heil", vilket klart framgick vid en genomlyssning av den ljudupptagning som gjordes av SvP. Svenska Dagbladet påstod att "BSS och skinheads" hade en demonstration trots att det var Sverigepartiet som ansökt om tillståndet.
 
För att ytterligare klargöra lite av BSS/SvP:s syn på några av höstens händelser låter jag signaturen KB i tidningen Ung Front nr 1 (den enda som kom ut) få ordet:


 
Aftonbladet och TV bakom hets

Den 18 oktober 1986 innehöll TV-programmet "Barnjournalen" ett inslag om skinheads. Inslaget var av ren hetskaraktär, och flera personer skrev till Barnjournalen och protesterade mot innehållet. Många tittare menade också att inslaget skulle leda till att man legitimerar förföljelse av skinheads genom att generalisera och framställa dem som ondsinta. En av dem som klagade var en ung Sverigepartist, men han fick inget svar på sitt brev till redaktionen. Därför skrev han senare ett nytt brev med följande innehåll:
 
"Den 21 oktober 1986 skickade jag Er ett brev med lite synpunkter på inslaget den 18 oktober där ni hetsade mot skinheads. Jag bad Er besvara min kritik och mina anklagelser och det har ni ännu inte gjort, så det betyder väl att jag hade rätt och ni hade fel, men att ni inte vågar erkänna det. Två veckor efter Ert inslag misshandlades Ronny Öhman till döds. Det kan mycket väl ha varit Ert inslag som varit orsaken..."
 
Barnjournalen brydde sig inte om att svara på brevet utan bekräftade bara mottagandet av det. Detta förakt mot TV-tittares kritik är tyvärr allt för vanligt och kritik, främst från patrioter, avfärdas för det mesta helt, även om sakliga grunder för kritiken föreligger.
 



"Jävla svenskjävlar"

Ett annat uppmärksammat exempel på omdömeslös hetsjournalistik visade TV 2:s ungdomsredaktion prov på i ett program om en "rockgrupp" kallad "Stockholms negrer".

Den 30 oktober 1986 släpptes "negrerna" lösa inför TV-tittarna och de redan kuschade svenskarna tvingades svälja det hat som storebror framförde genom sitt TV-monopol. "Död åt alla jävla blonda jävla vikingar, fy fan vad jag hatar er". Stockholms negrers vokalist vrålade ut sitt hat, och i en intervju i samma program sades bl a: "Jävla svenskjävlar, flytta på er, vi bor här också. Blonda vackra blåögda jävla kräk".

Hatet kändes så äkta, att man nästan ville flytta på sig ifrån den soffa man satt i, för att ge plats åt dessa påträngande folkslag. Många TV-tittande invandrare fick säkert nya idoler i Stockholms negrer och det är förstås storebrors yttersta mening, att vi svenskar skall hållas på mattan och kröka rygg för antisvenska opinioner.
 



Hets mot svenskar

Naturligtvis fanns det åtminstone en företagsam och modig svensk, som vågade ifrågasätta denna smörja och det var en Sverigepartist, som anmälde programmet till Justitiekanslern, Radionämnden och Diskrimineringsombudsmannen. Om Du tror att programmet friades i alla instanser, så tror Du rätt.

Motiveringen att fria programmet var att innehållet var en "konstnärlig framställning". Som läsare av Ung Front är Du kapabel att bedöma storebrors propagandametoder. Men många av de som sover sig genom tillvaron sitter kanske framför TV:n och nickar instämmande inför sådana här hetsprogram och därför är denna påverkan och hjärntvätt av folket farlig.
 
Du kan ju också räkna ut hur samma instanser reagerat om t ex Ultima Thule i en intervju hade sagt "Jävla arabjävlar, flytta på er, vi bor också här. Svartkrulliga fula jävla kräk". Skulle det accepteras som "konstnärlig framställning". Nej aldrig! Åklagare skulle kopplas in, tidningar förklara sin "avsky" för sådana "rasistiska uttalanden" osv. Så är det!
 
Det är alltså tillåtet att hetsa mot svenskar i allmänhet och naturligtvis patrioter (som man oftast kallar "rasister") i synnerhet. Sverigepartiet har mängder av material som kan påvisa resultatet av denna legitimerade hets, några exempel återfinns i det här numret av Ung Front.



Ronny Landin

När det gäller skinnskallarna och dess koppling till våld, så är det väl mordet på Ronny Landin, midsommarafton 1986, den händelse som väckt störst uppmärksamhet. Efter en sådan tragisk händelse känns det lite svårt att behöva korrigera massmedias bild av upptakten till bråket, men det bör ändå göras. Vi gör det genom att låta de anklagade framföra sin version
 
En patriot, vi kallar honom J, säger att de var några som sjöng nationalsången när de var på väg till sina tält efter en fotbollsmatch. Då kastade några invandrare glåpord efter dem. J blev arg och skrek tillbaka och höll upp en kniv för att skrämma dem. Invandrarna började då packa ihop sina tält och när J såg det bad han om ursäkt. Invandrarna tog emot ursäkten, men gick ändå från platsen.
 
Nästa incident inträffade lite senare vid en kiosk. En annan patriot, vi kallar honom O, blev kallad nazist eller rasist av en grupp invandrare. Patrioten blev arg och handgemäng uppstod, men vem som slog först är oklart. O fick i alla fall en del smällar och han föll omkull. När kompisarna upptäckte hans belägenhet kom de snabbt till undsättning och invandrarna flydde. Invandrarna kom tillbaka mycket snabbt med påkar. Patrioterna jagade iväg dem en gång till. I närheten av händelsens centrum befann sig Landin och hans kompisar. Ett par av dessa (ej Landin) gick fram till patrioterna och ordväxling uppstod. O förklarade varför de jagade iväg invandrarna. Det blev allt högre ljudnivå i diskussionen och plötsligt attackerades en av patrioterna av en person vi kallar S. Bråket upphörde, men efter en kort stund blev patrioten J överfallen av S. J blev omkullslagen och fick motta mycket stryk med bla hårda slag i ansiktet. En skinnskalle kom till undsättning och drog då bort S från J och gav samtidigt S några sparkar. Därefter blev det lugnt en stund och sedan kommer plötsligt Landin in i bilden. Han går till attack och mättar ett slag mot J, som redan är illa däran. En kompis till J försökte avstyra bråket då han tyckte det var fegt av Landin att ge sig på en redan skadad kille.
 
Här får sedan bägge sidor hjälp av sina kompisar och det blir fullt slagsmål. Landin åkte i backen och fick sparkar och slag i sådan mängd att han aldrig mer reste sig. Han hämtades i ambulans och avled senare.
 
Många skins framhåller att de inte tycker om att behöva lyssna på glåpord och det är klart att de reagerar lika starkt på att bli kallade "nazister" eller "rasister", som när en invandrare blir kallad "svartskalle".
 



Ronny Öhman

Ronny Öhman tillhörde dem som inte gillade att få höra de vanliga skällsorden. Ronny Öhman var patriot, definitivt ingen "rasist". Han hade vänner bland invandrare och olika ungdomsgrupper, men var mycket stark motståndare till den förda invandringspolitiken. Han hade personligen erfarenheter av den, men det kan vi lämna därhän här. När Ronny Öhman och hans kompis E stod på Mariatorget i Stockholm för att köpa korv kom fem personer, varav två svenska medborgare med arabiskt ursprung förbi och ropade "svenskjävlar" åt dem. Öhman och E blev irriterade och meningsutbyte uppstod. När provokatörerna började gå från platsen gick Öhman och E efter för att be om en förklaring. Ingen skulle kalla dem "svenskjävlar" helt omotiverat. E var upprörd och plockade upp ett järnstativ från gatan om han skulle behöva förvara sig, inte att slåss med. När de kom fram till Maria Kyrkogård hade två av provokatörerna lagt sig i bakhåll och de gjorde plötsligt utfall mot Öhman och E. E fick en flaska i huvudet, släppte sitt järnstativ och flydde därifrån för att hämta sina kompisar, som då ovetande satt på restaurang och åt mat.
 
Ronny Öhman var nu alldeles ensam. Vad som nu händer bygger på gärningsmännens berättelser. En av dem, D, slet av sitt bälte och slog med spännet mot Öhman så kraftigt att han föll till marken. När han låg där blev han sparkad och slagen i huvudet och ansiktet mycket hårt. Öhman låg därefter helt stilla - troligtvis medvetslös - och en av gärningsmännen kastade då batterier på honom. En annan gick fram och gav Öhman en kraftig spark i huvudet med träff i tinningen och kastade sedan en vätskefylld flaska i huvudet på honom. Den person som utdelade den sista sparken fick foten skadad och tvingades uppsöka sjukhus. Så hård var sparken. Dessa ynglingar hade tidigare varit i bråk och misshandlat människor.
 
När de greps skyndade sig polisen via massmedia, bl a Aftonbladet, framhålla följande: "Det är oerhört viktigt att tala om att de fyra anhållna är svenska pojkar. Kommer det ut att de anhållna är svenskar kanske vi slipper undan kravaller i helgen". Redan ett par dagar senare kom sanningen fram. Den spreds i form av ett inplastat adresskort med uppgifter om gärningsmännen, så att allmänheten skulle få veta sanningen. Leif Zeilon anklagades i en snaskig lögnartikel av Aftonbladets Eva Rundkvist och av Radio Stockholm, för att ha offentliggjort dessa uppgifter. I sedvanlig ordning vågade Aftonbladet inte publicera något genmäle.
 



Aftonbladet exploaterar sörjande

När sedan Sverigepartiet anordnade en egen antivåldsdemonstration den 30 november försökte Aftonbladet genom sin journalist Eva Rundkvist utnyttja de stackars anhöriga till Öhman i politiska syften. Aftonbladet citerade Öhmans äldre bror som sade att "Ronny var aktiv motståndare till BSS" och fadern sa enligt AB "jag vet att han avskydde det som BSS håller på med". Så fräckt och eländigt agerar dessa journalister när de försöker dra nytta av familjens sorg av politiska skäl.

För att undvika åtal ska vi inte säga vad vi tycker om Eva Rundkvist och Aftonbladet, men ni som har ögon och öron öppna vet nog vilken uppfattning vi har. Ronny Öhman var en patriot och stark sympatisör till BSS. Senast någon vecka före sin död hade han köpt klistermärken och annat i stora mängder och delat ut till sina kompisar. Det var ingen tillfällighet. Han hade varit patriot i många år, men varje intelligent läsare av Ung Front vet, att man för den skull inte behöver hysa någon aversion mot invandrare bara för att man inte gillar den politik som förs av våra styresmän.
 



Advokaterna vill släppa ut mördarna

Tingsrätten dömde Ronny Öhmans mördare till mellan fyra och fem års fängelse och domen överklagades naturligtvis. I Aftonbladet den 9 februari publicerades en artikel med rubriken "Rasister utnyttjar rotlösa ungdomar".

Den var skriven av advokaterna Bertil Molle, Tomas Nilsson, och Tomas Rothpfeffer som försvarade Öhmans mördare. I artikeln säger de att diskussionen om ungdomsvåldet ska föras med "ordentliga fakta". Deras uppfattning om fakta är beklämmande, vilket framgår av innehållet i artikeln. Där kan man bl a läsa "Hämndlystna skinheads utrustade med kort med namn på de gripna pojkarna jagade invandrare i Gamla Stan och höll minnesstund med nazistiska ritualer på Maria Kyrkogård." Och de som talar om "fakta" har endast i syfte att hetsa upp stämningen mot Ronnys vänner i skinhead-kretsar och sprida falska rykten om patriotisk ungdom.
 
Eftersom jag kände Ronny väl och var med vid den minnesstund som hölls till hans minne dagarna efter mordet, skall jag här kort redogöra för vad som hände. Nyheten om att en "skinnskalle" blivit mördad spred sig snabbt bland oss. Många av Stockholms skinheads samlades på café Grå Munken i Gamla stan, för att ta reda på fakta i ärendet. Där fanns folk som kände honom (t ex jag själv) och folk som kanske inte kände honom, men ville hedra honom som patriot. På Grå Munken fanns även en del civilpoliser och journalister. Efter en längre diskussion höll vi en tyst minut och gick sedan i samlad grupp till Maria Kyrkogård. Vi samlades i en ring kring den plats Ronny hittats. Där placerade vi marschaller, blommor och småsaker, höll en tyst minut och sjöng nationalsången. Jag frågar nu advokaterna som försvarade Ronny Öhmans mördare om det är "nazistiskt" att sjunga Du gamla du fria till minnet av en mördad kamrat.

Är det "nazistiskt" att gå i tåg? Är det "nazistiskt" att nedlägga en flagga med blommor? Är det "nazistiskt" att hålla en tyst minut? Eftersom Öhmans mördares advokater är kända för sina politiska ställningstaganden är deras artikel inte trovärdig. I samma artikel talar de om att "i debatten om ungdomsvåldet måste invandrarfientligheten och rasismen lyftas fram. Vi får inte stå passiva inför de provokationer och den rasistiska mobbing som många ungdomar med invandrarbakgrund utsätts för." Jaså, frågar man sig, varför skall då inte fientligheten mot svenskar och svenska patrioter lyftas fram. Jag skall här ge ett exempel på en sådan fientlighet.

Några dagar efter mordet på Öhman var en flicka på väg till Maria Kyrkogård med blommor. Det var just de dagarna när pressen skrev som mest om fallet. Hon stod på T-centralen och väntade på tunnelbanan till Slussen. Hon hade en svensk flagga på sig. När hon står där kommer en grupp invandrare fram och frågar om hon skall till Öhmans minnesplats. Ja hurså, svarar hon. Då sliter de blommorna ur handen på henne och kastar dem i golvet och stampar och spottar på dem. "Nu har de fått samma behandling som han", sade de och gick därifrån. Jag har själv talat med flickan och fått bekräftat att det verkligen har hänt. Men sådant tiger pressen om.
 
Bristen på överensstämmelse i domsluten är alarmerande när man jämför olika tingsrätter. Minns hur man i Landin-fallet dömde med politiska undertoner när åklagaren krävde stenhårda straff "för att statuera exempel" och mot bakgrund av gärningsmännens "rasistiska inställning".

Varför utdömdes inte lika stränga straff för de som mördade Ronny Öhman med motiveringen att de hatade svenskar och framför allt svenska patrioter och mest av alla skinheads?
 
Eller ta de 19-åringar som slog ihjäl chalmeristen i Göteborg. De fick påtagligt lägre straff än de som fälldes i Landin-målet. Men gärningsmännen i Göteborg var ju "välartade" enligt polisen. Är detta likhet inför lagen?



Öhmans mördare släpptes

Resultatet av advokaternas överklagan till hovrätten blev en katastrof för rättsväsendet i Sverige. Hovrätten upphävde domen och Ronny Öhmans banemän, som tidigare utsatt medborgare för grovt våld blev fria och omhändertagna enligt LVU, Lagen om vård av ungdom. I och med detta frigivande så kan man säga att det är fritt fram för ungdomar att slå ihjäl vem som helst och sedan bli "omhändertagna" av sociala myndigheter en kortare tid. Intressanta perspektiv skulle kunna öppna sig. Skrupelfria människor kan låta ungdomar begå mord eller andra grova brott mot betalning och sedan slippa straff
 
I min artikel har jag velat visa att polarisering mellan olika grupper ökar och hat mot patrioter underblåses av massmedia, som t ex TV och Aftonbladet. Det är en stor uppgift för oss att knäcka dessa groteska mediamonopol som förstör vårt fina land och vår fina ungdom.

(Noteras bör också att vid ett flertal tillfällen har svenskar mördats eller misshandlas med tillmälen som "svenskjävel", "vitskalle" etc (t ex Peter Åhlund som mördades i januari 1985 i T-banan vid Slussen) utan att någon vidtar åtgärder för att komma tillrätta med denna hets mot svenskar.)



Det fanns BSS:are på medeltiden också

Att invandringspolitiken ger myndigheterna problem är klart och det är mycket förvånande att man fortsätter på den inslagna vägen, framför allt eftersom folket är motståndare till den förda politiken - trots hjärntvätten. Det jag också uppfattar som lite underligt är hur intelligenta och i andra sammanhang klartänkta personer kan bli så upprörda och aggressiva när flyktingpolitiken diskuteras.

De som tillåts uttala sig i massmedia talar alltid om invandringskritiker som "fördomsfulla', "invandrarfientliga", "rasistiska" osv utan att egentligen veta vem de talar till. De har kanske gått på propagandan i massmedia som ibland återger de onyanserade argumenten mot invandringspolitiken och låter dessa vara representativa för invandringskritisk opinion.

Jag undrade vad t ex. akademiledamoten Kerstin Ekman tänkte på när hon den 16 december 1986 i TV 1:s boktipset recenserade Viktor Rydbergs bok Singoalla och sedan påpekade att "det fanns BSS:are på medeltiden också".
 
BSS hade verkligen etablerat sig som ett skällsord även bland bildade (?) människor. Det var många i BSS som bestämt hävdade den uppfattningen att "ju mera pengar och ju mer makt ju större medlöpare och internationalist". Man fick ibland uppfattningen att denna generaliserande uppfattning kunde vara riktig.

För att kunna nå upp en bit på karriärstegen måste man ju vara väl lojal till samhällets värderingar. Det gör att "fritänkarna" oftare finns på sådana platser i samhället att de inte har något politisk inflytande. Samhället försöker skydda sig från människor som har uppfattningar som avviker alltför mycket från de etablerades; detta tycks sorgligt nog gälla Sverige i högre grad än de andra demokratiska länderna i väst.
 
De nationalistiska grupperna gick ju sakta men säkert framåt och det talades ofta från samhällets sida om att "förbjuda rasistiska organisationer".

I DN den 6 feb 1987 läser vi följande: "riksdagsledamöter från samtliga riksdagspartier agerar nu för att tvinga fram ett förbud mot rasistiska organisationer som Bevara Sverige Svenskt, Nordiska Rikspartiet och Nysvenska rörelsen".

Förbudsivrarna vill helt enkelt stoppa all invandringskritisk opinion och genom att inför allmänheten kalla den rasistisk tror man att det ska gå lättare att få stöd för ett förbud.





 
image
 
 
image