Den
politiska adeln
Ur boken "Den politiska
adeln", av Anders Isaksson:
"I de
flesta demokratier har politiken efterhand förvandlats från
ett uppdrag till ett yrke..."
"Politikerna
har förvandlat sig själva till en adel och partiväsendet
har vuxit in i staten", konstaterar Isaksson, och pekar
på ett antal moment:
"·
För det första finns nu en egen och mot omvärlden
sluten arbetsmarknad. Redan under skoltiden kan de politiska
ungdomsförbunden erbjuda en flora av ombudsmanna- och projekttjänster
som en första språngbräda till jobb i moderpartierna
och till politiska tjänster i såväl regeringen,
riksdagen, kommunerna, landstingen och EU som i närstående
organisationer."
"·
För det andra finns ett förläningssystem som
i långt större utsträckning än tidigare
ger företräde till en rad höga poster i den offentliga
förvaltningen och i statligt ägda bolag."
"·
För det tredje finns ett eget pensionssystem som efter sex
eller tolv år ger full pension livet ut."
"·
För det fjärde har riksdagsledamöterna från
orter utanför Stockholmsområdet förlänat
sig själva fullt möblerade en- och tvårumslägenheter,
som de hyr till subventionerade hyror i hus som ägs och
förvaltas av riksdagen."
"·
För det femte finns en påfallande stor inmalning
av människor med inbördes släktförbindelser,
äkta makar, sambor, särbor, syskon, svågrar,
svärsöner, svärdöttrar, barn och barnbarn."
Anders Isaksson konstaterar
syrligt:
"Riksdagsledamöterna
är förvånande timida i allt utom omsorgen om
sina egna rent personliga förmåner, de låter
sig styras av sina partiledningar och inrättar sig i rollen
som ett maktlöst garnityr. De tjänar ju hyggligt..."
Ett annat problem ser Anders
Isaksson i de korta valperioderna:
"När
valrörelserna blir en blandning av cirkus och kamp om förtroendet
med vaga löften om pengar till ditt och datt, förlorar
medborgarna kontakten med själva kärnan i varje demokratiskt
system, nämligen känslan av medansvarighet i de beslut
som deras valda företrädare fattar. Politik blir vad
dom gör och vad vi får för andras pengar."
Vad skulle då kunna
göras?
"- Hellre
tätt mellan riksdagsvalen än dagens glest återkommande
valrörelser.
- Hellre
fortlöpande förnyelse än dagens ordning där
alla mandat står på spel vid varje valtillfälle.
- Hellre
en fördröjning enligt samma regler som vid grundlagsändringar
av beslut om skatter, förmåner, utgifter och lagar
än dagens omedelbara ikraftträdande efter enkla majoritetsbeslut.
Praktiskt
kunde lösningen med en successiv förnyelse och fyraåriga
mandatperioder se ut så här: i det ordinarie riksdagsvalet
väljs 200 ledamöter, varefter femtio ledamöter
utses samtidigt med kommunalval i olika delar av landet under
vart och ett av de följande tre åren. Varje år
är det val i antingen hela eller någon del av landet,
och efter varje val tas alla vilande beslut upp till slutgiltigt
avgörande i riksdagen.
Valrörelserna
skulle handla om förestående beslut, inte om allmänt
fluffiga målsättningar för de kommande fyra åren.
Valen skulle
också komma så tätt att möjligheterna till
valcykelpolitik i stort sett eliminerades. Partierna finge av
rent praktiska skäl föra den politik som de själva
trodde på och som de också vore tvungna att argumentera
för - eller emot - och vinna väljarnas stöd inför
de slutgiltiga omröstningarna i de vilande frågorna.
Täta val och en fördröjning av beslutens verkställighet
skulle omöjliggöra taktiken att fylla utvalda gruppers
plånböcker alldeles i slutet på en lång
och vallös mandatperiod.
Medborgarna
skulle dras in i beslutsfattande, utrymmet minska för innehållslös
politisk retorik och öka för en fortlöpande dialog
i sakfrågorna mellan väljare och valda."
"Även
i andra avseenden måste den politiska adelns makt begränsas,
kuperas och kontrolleras. Ett sådant självklart område
är behovet att skapa både insyn i och klarare regler
för politikernas användning av utnämningsmakten.
Det betyder inte att politiker per definition skulle vara uteslutna
från karriärer i förvaltningen, bara att själva
processen måste bli transparent och regelstyrd.
En statsminister
ska inte i eget intresse plötsligt kunna dumpa ett statsråd
till en generaldirektörspost eller belöna gamla kompisar
med fina befattningar som ambassadörer eller landshövdingar.
Det finns
också ett stort behov av att skapa motmakter inom den politiska
adeln själv genom att begränsa partiledningarnas makt
över de valda riksdagsledamöterna.
En lösning
vore att dela partistödet i två delar, en del som
går till partiet och en som den enskilde riksdagsledamoten
förfogar över för sitt politiska arbete. Politiska
assistenter i riksdagen ska inte vara anställda av partierna
utan av den enskilde riksdagsledamoten."