Axel Danielsson var en av den svenska
arbetarrörelsens pionjärer. Det var han som 1887 grundade
dagstidningen Arbetet i Malmö (numera nedlagd).
Danielssons hade en mycket "vass
penna", och hann skriva många starka texter innan
han dog vid redan 30 års ålder.
En av Axel Danielssons texter återges
här: "Till världsalltets upphovsman" - i polemik mot krafter som i religionens namn ville inskränka
yttrandefriheten i Sverige.
Ur boken "Arbetarrörelsens
genombrottsår i dokument" av Gunnar Gunnarsson:
"...Då
Danielsson protesterade mot en dom som... drabbade Hjalmar Branting
för att denne infört en 'hädisk' artikel av fritänkaragitatorn
Lennstrand och själv tog in samma artikel med en spydig
kommentar rörande höga rättvisans låga uppskattning
av den rena evangeliska läran - Branting hade bara fått
böter! - stämdes han dömdes till 500 kronors böter.
Med anledning av hädelsedomarna skrev Danielsson så
ytterligare sin berömda 'Till världsalltets upphovsman'
- och stämdes för 'hädelse av Gud'. Domarna mot
Danielsson uppgick sammanlagt till tjugotvå månaders
fängelse!" |
Okände
store! Ehuru jag icke är personligen bekant med dig och
följaktligen icke har någon aning om dina politiska,
religiösa och juridiska åsikter, vågar jag dock
träda inför ditt osynliga ansikte och be dig om ynnesten
att få intervjua dig en i en fråga, som bränner
mycket häftigt på sinnena här nere.
Utan tvivel
känner du statsrådet Lovén och hans båda
motståndare, hädareynglingen Lennstrand och socialistchefen
Branting. Mellan dessa tre uppstod nyligen en tvist med anledning
av en gammal avgudabild i mänsklighetens antikvariska museum.
Det blev en fråga om bildens värde i guld. Lovén
uppskattade den på grund av den höga åldern
högre än alla andra dyrbarheter i museum och ansåg
t.o.m. att den inte kunde betalas i reda pengar. Hans bägge
vedersakare däremot betraktade konstverket som alldeles
värdelöst och ville ha det bortburet i någon
skräpkammare. Så hänsköts saken till fru
Justitia, som är kännare av dylikt. Hon synade gudabelätet
och värderade det till 300 kronor. Så mycket hade
det under tidernas lopp ramponerats.
Över denna
dom vart Lovén ursinnig, och när han inte kunde komma
åt Justitia, även om han var nog oridderlig att ge
sig till att slåss med ett fruntimmer, vände han sin
vrede mot mig, som hånade honom i några anspråkslösa
vinkelhakar. Antagligen hoppas han nu, att fru Justitias tjänsteandar
i Malmö skola finna den omtvistade museumpjäsens värde
högre och sålunda få mig näpst med eftertryck.
Och det rykte som Justitia Malmogiensis har om sig, ger honom
blott allt för goda skäl att denna gång vara
förvissad om en lysande seger.
I detta trångmål
vänder jag mig till dig, Allfader, i hopp att kunna förmå
dig till någon sorts opinionsyttring beträffande Tryckfrihetsförordningens
§ 3 mom.2. Jag tänkte i första ögonblicket
be dig bli min juryman, men dels är du mej "å
orten boende" såsom tryckfrihetsförordningen
föreskriver och dels skulle Aschan genast utesluta dig,
t.o.m. om jag satte upp skomakare Lyngholm till lockbete. Jag
vill därför anhålla om ditt bistånd på
annat sätt, t ex en tegelpanna i huvudet på Lovén
eller om detta anses olämpligt, medelst ett direkt uttalande
till min fördel inverka på juryn.
Jag vet att
du är allvetande och således på förhand
har reda på historien om den ifrågavarande gudabilden.
Men för att visa dig att jag är hemma i mina stycken
och för den skull värdig din hjälp, vill jag icke
desto mindre relatera förloppet av de händelser, som
äro förknippade med § 3 mom.2.
Det omtvistade
gudabelätet står uppställt på en sockel,
som utgöres av det hårdaste av alla ämnen: koncentrerad
folkdumhet. Guden själv är grovt tillyxad utan spår
av verkligt konstnärskap. Han har två ben som en människa,
men dessa ben uppbära trenne kroppar, vilka äro sammanväxta.
Det är en gud och likväl tre. Dessutom
är den mellersta guden ytterligare kluven i tvenne, en gudomlig
och en mänsklig natur, vilka "utan sammanblandning
eller förvandling äro med varandra oupplösligt
och oåtskiljaktligt förenade". Detta vidunder
av mänsklig ungdomsfantasi är det nu herr Lovén
vill ha kvar som ett erkänt mästerverk, lämpligt
att tillfredsställa det moderna konstsinnet, medan Branting-Lennstrand
hotar att ta första bästa hammare och krossa det i
bitar. Justitia har prövat rättvist, att det skall
stå så länge sockeln håller och att en
var bötar 150 riksdaler dubbelt om han rör vid den
på sådant sätt att skada uppkommer.
Smaklösheten
i ovan beskrivna gudagrupp blir lätt förklarlig, då
man drar sig till minnes när den komponerades och vilka
mästarna äro. Först och främst upplyser kulturhistorikern
om att verket är eländigt plagiat. Idén om den
trehövdade guden är stulen från den indiska gudasagan.
Efter denna idé blev belätet så småningom
fullbordat. Upphovsmännen voro prästerna och munkarna.
Gudafiguren n:r 1 togs från de gamla israeliterna. Han
hette Jehovah, föreställdes som en gammal gråskäggig
med pannan i ödesdigra rynkor, kunde utföra diverse
trollkonster såsom t ex att förvandla stavar till
ormar, skapa stjärnor, månar och solar samt göra
människor av lerklumpar och stod för övrigt högt
i ropet hos judarna.
Guden n:r 2
var, medan han levde, en judisk timmermansgesäll, som gick
omkring bland folket och predikade social revolution, höll
möten, som upplöstes av dumma poliskommissarier och
blev slutligen uppspikad på ett kors, emedan han hånade
prästerna och smädade rådsturätterna i sitt
land. Några hundra år efter sin död blev han
upphöjd till gud och fick plats på sockeln bredvid
Jehovah. Beslutet härom fattades med knapp röstövervikt
i en öppen votering på ett prästmöte år
325. Kort därefter uppfann pastor Athanasius guden n:r 3,
som likaledes efter en omröstning pr capita med svag majoritet
uppställdes vid sidan av n:r 1 och n:r 2. Och nu var gudabilden
färdig, prästerna skaffade honom ordentlig lagfart,
och sedan dess står han säkert på sin sockel,
skyddad av straffparagrafer på alla världens tungomål.
Till många
och stora obehagligheter för alla länders tidningsmän,
blev emellertid den ursprungliga modellen förstörd
eller bortstulen, så att de moderna reproduktionerna av
belätet ofta förete väsentliga olikheter och ännu
mer de beskrivningar om den treenige gudens funktioner, vilka
under namn av den "evangeliska läran", bilda kärnan
av folkets vetande eller rättare sagt okunnighet. Dessa
evangeliska läror variera till ett antal av flera hundra,
som var och en kallar sig den "rena", liksom varje
kyrkosamfund svär på att ha i sitt förvar den
ursprungliga modellen till treenighetsprincipen. Sålunda
är den gud, som de svenska prästerna antogo på
ett möte 1593, den "ende och sanne" guden och
läran om hans bedrifter och egenskaper den "rena"
evangeliska läran. Och "svenska folkets representanter"
ha sedan givit laga kraft åt detta beslut genom det för
alla journalister så skräckfulla 2:a momentet i Tryckfrihetsförordningen,
vilket har följande lydelse:
Förnekelse
av gud och ett liv efter detta, eller av den rena evangeliska
läran; förbrytaren skall straffas med böter från
och med trettiotre riksdaler sexton skillingar till och med trehundratrettiotre
riksdaler sexton skillingar, eller fängelse från och
med två månader till och med ett år, och skriften
konfiskeras.
Vad säger
du nu, världens skapare, om en dylik straffparagraf?
Här i
landet, som styrs av den ende och sanne guden, där den rena
evangeliska läran predikas och den enda saliggörande
filosofen - Kristoffer Jakob Boströms medeltidsfunderingar
- har sin hemvist, vandrar folket i slaveri och okunnighet, och
gudabildens granitsockel trotsar ännu tidens tand. Nöden
och eländet tilltaga i alltjämt vidriga former och
landets kraftigaste söner övergiva i massor den jord,
där de ha varken materiella ägodelar eller mänskliga
rättigheter. Vad säger du om ett dylikt samhällstillstånd?
Alla folkets
angelägenheter avgöras av män, som icke representera
folkets utan dess utplundrares intressen. Själva de gudar,
som folket skall dyrka, invoteras av folkets fiender. Folket
äger lika litet rösträtt i politiska som kyrkliga
frågor. Det har nedböjts i stoftet för en gud
som det föraktar. Folket känner blott dig, den ende,
som frambragt allt. Folket tror ej på prästernas gudar.
Men det är för okunnig och för fegt ännu
att våga röra på sig.
Det är
det usla prästerskapet som nu regerar. Det är dess gudar som folket tvingas att dyrka! Skändliga ordning! Och
när en man vågar trotsa dessa gudar och dessa präster
och hela detta lögnens samhälle, blir han anklagad
för hädelse mot gud! Gud? Allsmäktige världsskapare!
Vi gav du människorna förnuft när de icke bruka
det? Vi skapade du människor som skulle förnedra sig
till djur?
Du! Jag vill
erinra dig om en episod ur mänsklighetens historia. Under
arton århundraden har man härnere förgiftat människor
i ditt namn, uthungrat människor i ditt namn, mördat
människor i ditt namn, i ditt namn skändat oskulden,
förtrampat människokärlekens bud, slagit tanken
i fjättrar! Alltsedan den där treenige gudabilden blev
färdig och de ursprungliga kristna strävandena blevo
tillintetgjorda, har den civiliserade världen sett ut som
ett slaktarhus. Giordano Bruno, Johan Huss och tusen andra ha
direkt eller indirekt mördats av de s.k. kristna prästerna.
En var som
vågar uttala sitt cogito ergo dubito har förföljts,
straffats och vanärats. Vetenskapen har kämpat mot
bålet och fängelset. Icke en sanning har utan
det ursinnigaste motstånd från prästerskapet
lyckats göra sig hörd. Vad har det hjälpt att
mänsklighetens största andar lett anfallet mot prästadömet?
Att sådana män som Sokrates, Aristoteles, Marcus Aurelius,
Bacon, Locke, Hume, Cartesius, Bayle, Kant, Diderot, Voltaire,
Rosseau, Helvetius, Fichte, Darwin, Buckle, Comte, St Mill, Karl
Marx och Engels, vad har det hjälpt att alla dessa och deras
liktänkande offrat hela sin levnad i upplysningens tjänst
när okunnigheten ännu härskar! När folkets
massa ännu behärskas av prästernas skändliga
läror! När vantron ännu i dag kräver miljontals
offer! När än i dag en man blir straffad med fängelse
därför att han brukat sitt sunda förnuft!
Så står
det till härnere, du världsalltets upphovsman. Jag
vänder mig direkt till dig. Du brukade förr i världen
avbildas med en knippe åskviggar i din hand. Har du några
till överlopps? Anser du statsrådet Lovén och
hans anhang värdiga att träffas av din vigg, så
slunga ned den! Därigenom gör du Sveriges folk en ovärderlig
tjänst. Men tillåter inte din oändliga barmhärtighet
en dylik rättsskipning, så får jag väl
slåss ensam, men tvivlar därför ingalunda om
en seger, ty lederna tätna bakom mig.