SVIC 1/05:
Sverige
runt på cykel
|
|
Han har långfärdscyklat
mycket i Sverige: Kjell Sjögren, född på
Öland 1943, uppvuxen i Stockholm.
Sin längsta cykling gjorde
Kjell 1997. Den gick hela Sverige runt: från Stockholm
kustvägen upp till Treriksröset, sedan inlandsvägen
ned till Smygehuk och tillbaka upp till Stockholm utmed kusten.
En sträcka på 468 mil, som tog 42 dagar att avverka.
Kjell jämför sig
med Nils Holgersson - något av samma känsla ger en
sådan cykling, där landskap efter landskap vecklar
ut sig framför ens fötter. Genom både synintryck,
ljud och dofter uppfattar man omgivningen. En underbar känsla,
som inte går att upp-leva när man sitter inne i en
bil och visslar förbi!
Kjell förundrar sig över
att inte fler svenskar långfärdscyklar. Under sin
resa mötte han bara vid fem tillfällen andra långfärdscyklister,
och dessa var i de flesta fall utlänningar. En grupp bestod
av tyskar, som cyklade Östersjön och Bottenviken runt.
Tre faktorer har, menar Kjell
Sjögren, avgörande betydelse vid en långfärdscykling:
1. Cykeln ska hålla
2. Kroppen ska hålla
3. Vädret ska "stå sig".
De sistnämnda kan man
ju inte påverka, men vid Kjells Sverige-runt-cykling var
det ihållande regn bara 2-3 dagar. Då är det
inte roligt. Man blir ju blöt även i regnkläder,
eftersom man då svettas mer.
Den cykel som Kjell använde
är en japansk "Miata 1000". Denna är en "touringcykel",
gjord för långfärder. Den är längre
än andra cyklar och har större däckdimensioner.
Den är 21-växlad. Cykeln höll, bortsett från
ett ekerbrott och ett antal punkteringar. Kjell själv höll
också, bortsett från ont i ett knä.
I samband med dessa incidenter
fick Kjell göra erfarenheter. Efter att han gjort slut på
alla sina reservslangar gällde det vid nästa punktering
- som inträffade i södra Lappland, mitt ute i ödemarken
- att laga slangen. Det visade sig då att han glömt
att packa ned lappar för detta. Räddningen fick bli
en tysk husbil, som tog både Kjell och hans cykel till
närmaste by. Där fick han hjälp av de boende.
Ett andra exempel på
hjälp-samhet och generositet inträffade i Dalarna.
Vid ankomst till Malung var ett däck utslitet och ett nytt
behövde läggas på. Klockan var kvart i sex en
fredagkväll när Kjell hittade en sportbutik. Man tog
sig an jobbet - en helt annan mentalitet än i storstaden.
- Där skulle man ha bett mig att komma tillbaka på
måndag morgon! konstaterar Kjell.
Ett tredje exempel är
från Värmland. Två mil utanför Torsby inträffade
ekerbrott och Kjell fick gå två mil för att
komma till en cykelaffär. Reparatören var dock bort
på semester. Då ringde man efter honom. Han avbröt
sin semester och reste in till Torsby för att hjälpa
Kjell. När reparatören sedan skulle ta betalt ville
han ha bara 70 kronor. Kjell tvingade dock på honom 200
kr.
- Det finns ett annat Sverige, utanför 08-området!
"A och O" vid långfärdscykling
är också, anser Kjell Sjögren, planering.
I förväg måste man bestämma färdväg,
dagsetapper och övernattning. Kjell ville minimera sin packning,
hade därför inte med tält eller sovsäck.
Det betydde att han måste förlita sig på att
sova på vandrarhem eller liknande. Platser där hade
han således bokat före avresan. Totalt kostade resan
16.000 kronor, där hälften utgjordes av övernattningskostnader.
Planeringen innefattar också
att införskaffa kartor, i stort antal. Kjell talar
om "den blå kartan", i skala 1:100.000. "Den
gröna kartan" blir alltför detaljerad. Inte desto
mindre blev de nödvändigt alt införskaffa närmare
50 olika kartor, till ett pris av 100 kr/styck. De tog också
en del plats i packningen.
Med sig i övrigt hade
Kjell cykelkläder med ett ombyte, en träningsoverall
och ett "förstärkningsplagg" vid kyla, vind,
regn.Detta fick plats i två cykelväskor. Framtill
en styrstångväska med kamera och kikare - Kjell är
fågelskådare. På pakethållaren en plastlåda,
med mat som han började varje dag med att bunkra i närmast
livsmedelsbutik: joghurt, frukt, bröd och dryck. Detta fick
räcka under dagsetappen och vid framkomsten på kvällen
fick det bli besök i ett gatukök.
Dagsetapperna för Kjell
Sjögren låg på cirka 10 mil, den längsta
blev 17 mil. Man skulle kunna tro att detta är en verksam
bantningsmetod, men det beror förmodligen på utgångsläget.
Kjell vägde 78 kg när han började färden,
73 kg 4.680 kilometer senare. Dvs en minskning med 1 gram per
kilometer.
Redan innan man börjar
en så lång cykling måste man dock vara tränad.
Därvid lär man tappa en del av övervikt.
Kjell Sjögren har
sedan 1994 gjort sju långfärdscyklingar i Sverige.
På denna karta
finns markerat de orter han besökt.