Vi tar oss här friheten
att publicera ett tankeväckande inlägg från "Exil-Passagen"
i september 2001. (Exil-Passagen uppstod ju sedan den populära
debattsajten "Passagen-konferens-politik" på Internet tvingats
stänga, efter ett ingripande från tidskriften Expo.)
Från år
1950 till 2050 fyrfaldigas jordens befolkning från 4 miljarder till
ca 16 miljarder. Det föds 170 människor per minut, på jorden,
dygnet om eller ca 80
miljoner per år. Kriget i Jugoslavien döljer det faktum att det
som i dagligt bruk benämns "flyktinginvandring" ytterst är
ett resultat av befolkningsexplosionen och brist på livsmedelsproduktion
i U-länderna.
Problemen är
enorma och accelererar fortgående.
Det finns minst 50
miljoner i världen som kan betraktas som flyktingar! Minst 1 miljard
lever i absolut fattigdom! Vår tids folkvandringar utgörs av människor som söker
bättre levnadsvillkor i I-länderna. Sverige och stora delar av västvärlden
har på så sätt blivit mål för en folkvandring.
Den leder till en kolonisation,
som gör att svenskarna efter hand blir en minoritet och förlängningen
sannolikt utplånas fullständigt.
Propaganda och
nyhetsförfalskning
"Nyheter"
om invandringen via officiella kanaler i pressen och radio & TV, eller
i skolan, är i hög grad präglat av propaganda. Det är
viktigt att du kan genomskåda tekniken bakom denna propaganda.
I modern tid är den politiska propagandan, och framförallt reklamen,
av mycket stor betydelse för att få fram ett budskap, som så småningom
skall leda till önskat resultat. Genom att blanda sanna och osanna slagord
och repetera budskapet kan man snart ge mottagarna en viss
på förhand bestämd uppfattning.
Propagandan riktar
sig inte till personer som på grund av eftertanke och kunskap kan bilda
sig en egen åsikt
om politiska eller sociala förhållanden. Dessa personer är
så få att de saknar betydelse i jämförelse med de människomassor
som kan manipuleras.
Några av
grundreglerna som användes både av kommunister och nazister på
30-talet såg ut så här:
1. Propagandan koncentreras i några få
satser som ständigt repeteras.
2. Propagandans väsen är enkelhet,
kraft och koncentration.
3. Principen är att alltid säga någonting,
aldrig tiga.
4. Ju större lögnen är desto
större är utsikterna att den skall bli trodd!
Du känner säkert
igen de här symtomen i Sverige i dag! Invandringspropagandans syfte är
att inge befolkningen känslor och intryck, som leder bort uppmärksamheten från
invandringens verkliga orsaker och konsekvenser.
Syftet är också
att smutskasta dem som varnar för följderna, så att varningarna
klingar ohörda. Propagandan vädjar till känslor Ett av de viktigaste
propagandaknepen är att vädja till våra känslor (medlidande,
indignation, osv). Här riktas propagandan till människors hjärtan i
stället för till deras hjärnor. Känslopropagandan spelar
på det svenska folkets öppenhet i internationella kontakter och
humanitära traditioner.
Propagandan försöker
förmå människor att tro att de nödvändigtvis måste
vara positiva till invandring. Den försöker också vädja
till medkänsla genom att exempelvis
koncentrera uppmärksamheten på nödlidande "flyktingar".
Alla som vill ha uppehållstillstånd i Sverige framställs
som "flyktingar" trots att bara ca
2% av de ca 59.000 som kom 1993 hade flyktingskäl. Propagandan strävar
konsekvent efter att skapa intrycket att "medmänsklighet" och
"solidaritet" kräver att vi tar emot flyktingarna.
Lögner ingår
ofta i propagandan för att misstänkliggöra invandrings-motståndare
Lögnen kan exempelvis
ha formen av falska och anpassade referat av vad invandringsmotståndarna
säger, gör eller står för. Lögnen kan också
utformas som tillrättaläggande
av uppgifter så att motståndarnas budskap helt förvanskas.
För allmänheten ser det i istället ut som om motståndarna
talar till stöd för invandringen, eller i varje fall inte emot den.
Många tror också att lögnen innehåller ett mått
av sanning.
De som hör sådana
lögner kommer kanske själva att föra dem vidare för att
demonstrera sin egen hederlighet. Lögnen kan då bli början
till en rykteskampanj i vilken själva
vidareförmedlingen genom många gärna framstående, personer
ger lögnen en prägel av sanning.
Förfalskning
med "Spot Light"
Officiella meddelanden
från myndigheter innehåller sällan direkta lögner. Istället
undertrycker eller utesluter man delar av informationsmängden som inte stämmer med den bild som
man vill förmedla. Ibland koncentreras uppmärksamheten på
delar av information som snabbt leder allmänheten in på önskat intryck. Detta kallas för Spot Light och
innebär att man kraftigt framhäver någon person eller händelse
på ett positivt sätt. Övriga involverade personer eller bakgrunden talar man ej om.
Exempel: TV, radio
eller tidningar lyfter ofta fram exempel på hur enstaka invandrare har
lyckats väl i det svenska samhället, exempelvis artister, idrottsmän och skådespelare, på
samma gång som man tiger om sambandet mellan massinvandringen och landets
urusla ekonomi och det tilltagande våldet.
Rastertekniken
sorterar verkligheten
Bortsorteringen av
information kallas ibland "rasterteknik". Ett raster delar som bekant
upp en bild i en mängd rutor. Rastret får dig, att med utgångspunkt från de delar av bilden du ser, att skapa
dig en uppfattning om delar som döljs.
Ett effektivt användande
av rastertekniken förutsätter att du inte har direkt tillgång
till källorna. Det är därför som medierna oftast ser till
att invandringsmotståndarnas
information och argument endast blir kända i andra hand genom en lämpligt
utformad och tillrättalagd återgivning.
Eventuellt sätts
rastret in först efter det att en harmlös invandringskritik har
kommit till tals så att man ger ett sken av objektivitet. En variant
är att fokusera uppmärksamheten
på detaljproblem, exempelvis enstaka asylsökandes snatterier. Då
undviker man granskning av helheten med folkvandringen och främlingarnas kolonisation
av vårt land!
Rastret kan skapas
genom att man direkt sorterar bort oönskad information. Det fungerar
också genom att ge intrycket av att du inte bör sätt dig närmare
in i de
känsliga delarna av informationsmängden, därför att dessa
delar är "rasistiska" eller i alla fall något som präktiga
människor inte bör befatta sig med. Är propagandan tillräckligt
skickligt genomförd, uppnår propagandamakarna att du på eget
initiativ förkastar det kontroversiella materialet obesett.
Rastertekniken skapar
sålunda grund för kontrollerade förkastelser!
Tekniken är oerhört
effektiv, främst därför att den
bygger på noggrant utvalda delar av i sig korrekt information. Därför kan det vara svårt att
avslöja den för vad den egentligen
är, nämligen försåtlig propaganda.
Så här
fungerar tystnadsspiralen
Ett viktigt propagandaknep
är att försöka skapa en känsla av att "man"
(dvs kamratgruppen, samhället, "rättskaffens människor")
inte bör motsätta sig invandringen och
att händelser som invandringspropagandan skildrar är riktiga. Om
Du får ett intryck av att vara ensam om tvivel, kommer du att känna
dig utsatt för ett grupptryck, vilket lätt
kan få dig att avstå från att protestera. Kanske du till
och med försöker vinna popularitet genom att föra den "allmänt accepterade"
helhetsbilden vidare till andra. Detta är mekanismen bakom den sk tystnadsspiralen.
Kopplingar ett
annat knep
Ett annat knep är
att försöka koppla den man vill smutskasta (invandringsmotståndaren)
eller den man lovprisa (invandringsförespråkaren), till begrepp
som har
negativ respektive positiv klang. Argument och upplysningar, som är negativa
till invandringen, kopplas därför samman med främlingsfientlighet,
nazism, högerextremism,
okunnighet, osäkerhet, rädsla eller liknande. En variant är
att kombinera begrepp, som inte nödvändigtvis har med varandra att
göra - exempelvis "rasism" och "nazism" med motstånd
mot invandringen eller patriotism. På så sätt överförs
den negativa betydelsen till de senare orden.
Ett exempel på
negativ koppling är när Ny Demokrati av massmedia beskylls för
att vara främlingsfientliga och rasister.
Ett exempel på
en positiv koppling är när: Förespråkarna försöker
ofta koppla invandringen till något positivt, bilder av glada barn,
artister och idrottsstjärnor med utländsk
bakgrund.
Som du säkert
märker gör propagandamakarna stora ansträngningar för
att klistra ord som "rasism", "främlingsfientlighet och
"flyktingfientlighet" på allt och alla som uttalar
sig negativt om invandringen. Användningen av ordet "rasism"
har då tilldelats en vidare betydelse som inte överensstämmer
med ordets ursprungliga mening
(se t.ex. Bra Böckers lexikon). Men genom att upprepa och repetera ordet
med den nya innebörden kommer det efter hand, i vardagsspråket, att få
en ny betydelse. Därigenom kommer de negativa känslor ordet framkallar
att kunna flyttas över på invandringsmotståndarna.
Invandrare på
bild TV & foton i tidningar har stor genomslagskraft. Därför
anstränger sig propagandamakarna att få med invandrare i TV-program, på bilder i pressen och i reklam, även
om invandrarna inte har något samband med innehållet att göra.
Invandrare med främmande utseende förekommer därför i större antal på
bilder än vad som motsvarar deras andel av befolkningen. Avsikten är
att "vänja oss vid främlingarna och att få oss att tro
att de är ett naturligt
inslag i vårt land.
Vår nationella
identitet och självkänsla ska utplånas Ett vanligt inslag
i propagandan är att ständigt förlöjliga den svenska kulturen.
Här sägs också att det svenska folket egentligen
inte existerar, eftersom de flesta sedvänjor och traditioner, som ingår
i vår kultur, lånats in från andra kulturer. Vidare sägs
att svenska folket till
stor del består av invandrade valloner, tyskar och andra folkslag.
Avsikten är
att beröva oss vår nationella identitet
Man vill förändra
vår syn på oss själva så att vi inte längre ser
oss som det svenska folket, utan bara som en etnisk grupp bland alla andra,
som råkar befinna sig i landet.
Sammanfattning
Den propaganda som
förekommer i medierna har sådan omfattning och likriktning att
det inte är fråga om tillfälligheter. Svenska folket utsätts
för samordnade
uppfostringskampanjer präglade av sådan skicklighet att människor
i allmänhet inte har möjlighet upptäcka att de manipuleras.
Propagandan bygger
på tankar och trender som finns i det svenska samhället. De teman
som propagandan tagit upp har därför lätt kunnat blir självförstärkande
bland befolkningen och rulla vidare på egen hand likt en "snöbollseffekt".
Etablissemanget har
tydligt eskalerat sina aktiviteter senaste åren. Den våldsamma
propagandamaskinen har tystat de flesta. I skolan manipuleras och hjärntvättas svenska
skolungdomar om det "mångkulturella" samhället förträfflighet.
Att s.k. "mångkulturella" samhällen präglas av spänningar
och våld talar man
inte om. I förlängningen är givetvis agitationen nedbrytande.
Liksom i de av sovjetisk propaganda tidigare drabbade baltiska staterna blir
resultatet håg- och
initiativlösa människor när hjärnorna våldtas hos
människorna i en hel nation!
Lita därför
aldrig på de "upplysningar" du får om invandringen via
massmedia. Lita inte heller på den "information" man sprider
i skolorna, tidningarna & TV
eller från olika ideella organisationer. Propagandans mål är
att leda bort uppmärksamheten från vad som händer med vårt
land och i stället skapa en känsla av att
invandringen är en normal historisk process, som vi inte kan påverka
utan är tvungna att snällt anpassa oss efter."