image
image
image
image
 

Propaganda-knep

Vi tar oss här friheten att publicera ett tankeväckande inlägg från "Exil-Passagen" i september 2001. (Exil-Passagen uppstod ju sedan den populära debattsajten "Passagen-konferens-politik" på Internet tvingats stänga, efter ett ingripande från tidskriften Expo.)


Från år 1950 till 2050 fyrfaldigas jordens befolkning från 4 miljarder till ca 16 miljarder. Det föds 170 människor per minut, på jorden, dygnet om eller ca 80 miljoner per år. Kriget i Jugoslavien döljer det faktum att det som i dagligt bruk benämns "flyktinginvandring" ytterst är ett resultat av befolkningsexplosionen och brist på livsmedelsproduktion i U-länderna.

Problemen är enorma och accelererar fortgående.

Det finns minst 50 miljoner i världen som kan betraktas som flyktingar! Minst 1 miljard lever i absolut fattigdom! Vår tids folkvandringar utgörs av människor som söker bättre levnadsvillkor i I-länderna. Sverige och stora delar av västvärlden har på så sätt blivit mål för en folkvandring. Den leder till en kolonisation, som gör att svenskarna efter hand blir en minoritet och förlängningen sannolikt utplånas fullständigt.

Propaganda och nyhetsförfalskning

"Nyheter" om invandringen via officiella kanaler i pressen och radio & TV, eller i skolan, är i hög grad präglat av propaganda. Det är viktigt att du kan genomskåda tekniken bakom denna propaganda. I modern tid är den politiska propagandan, och framförallt reklamen, av mycket stor betydelse för att få fram ett budskap, som så småningom skall leda till önskat resultat. Genom att blanda sanna och osanna slagord och repetera budskapet kan man snart ge mottagarna en viss på förhand bestämd uppfattning.

Propagandan riktar sig inte till personer som på grund av eftertanke och kunskap kan bilda sig en egen åsikt om politiska eller sociala förhållanden. Dessa personer är så få att de saknar betydelse i jämförelse med de människomassor som kan manipuleras.

Några av grundreglerna som användes både av kommunister och nazister på 30-talet såg ut så här:

1. Propagandan koncentreras i några få satser som ständigt repeteras.

2. Propagandans väsen är enkelhet, kraft och koncentration.

3. Principen är att alltid säga någonting, aldrig tiga.

4. Ju större lögnen är desto större är utsikterna att den skall bli trodd!

Du känner säkert igen de här symtomen i Sverige i dag! Invandringspropagandans syfte är att inge befolkningen känslor och intryck, som leder bort uppmärksamheten från invandringens verkliga orsaker och konsekvenser.

Syftet är också att smutskasta dem som varnar för följderna, så att varningarna klingar ohörda. Propagandan vädjar till känslor Ett av de viktigaste propagandaknepen är att vädja till våra känslor (medlidande, indignation, osv). Här riktas propagandan till människors hjärtan i stället för till deras hjärnor. Känslopropagandan spelar på det svenska folkets öppenhet i internationella kontakter och humanitära traditioner.

Propagandan försöker förmå människor att tro att de nödvändigtvis måste vara positiva till invandring. Den försöker också vädja till medkänsla genom att exempelvis koncentrera uppmärksamheten på nödlidande "flyktingar". Alla som vill ha uppehållstillstånd i Sverige framställs som "flyktingar" trots att bara ca 2% av de ca 59.000 som kom 1993 hade flyktingskäl. Propagandan strävar konsekvent efter att skapa intrycket att "medmänsklighet" och "solidaritet" kräver att vi tar emot flyktingarna.

Lögner ingår ofta i propagandan för att misstänkliggöra invandrings-motståndare

Lögnen kan exempelvis ha formen av falska och anpassade referat av vad invandringsmotståndarna säger, gör eller står för. Lögnen kan också utformas som tillrättaläggande av uppgifter så att motståndarnas budskap helt förvanskas. För allmänheten ser det i istället ut som om motståndarna talar till stöd för invandringen, eller i varje fall inte emot den. Många tror också att lögnen innehåller ett mått av sanning.

De som hör sådana lögner kommer kanske själva att föra dem vidare för att demonstrera sin egen hederlighet. Lögnen kan då bli början till en rykteskampanj i vilken själva vidareförmedlingen genom många gärna framstående, personer ger lögnen en prägel av sanning.

Förfalskning med "Spot Light"

Officiella meddelanden från myndigheter innehåller sällan direkta lögner. Istället undertrycker eller utesluter man delar av informationsmängden som inte stämmer med den bild som man vill förmedla. Ibland koncentreras uppmärksamheten på delar av information som snabbt leder allmänheten in på önskat intryck. Detta kallas för Spot Light och innebär att man kraftigt framhäver någon person eller händelse på ett positivt sätt. Övriga involverade personer eller bakgrunden talar man ej om.

Exempel: TV, radio eller tidningar lyfter ofta fram exempel på hur enstaka invandrare har lyckats väl i det svenska samhället, exempelvis artister, idrottsmän och skådespelare, på samma gång som man tiger om sambandet mellan massinvandringen och landets urusla ekonomi och det tilltagande våldet.

Rastertekniken sorterar verkligheten

Bortsorteringen av information kallas ibland "rasterteknik". Ett raster delar som bekant upp en bild i en mängd rutor. Rastret får dig, att med utgångspunkt från de delar av bilden du ser, att skapa dig en uppfattning om delar som döljs.

Ett effektivt användande av rastertekniken förutsätter att du inte har direkt tillgång till källorna. Det är därför som medierna oftast ser till att invandringsmotståndarnas information och argument endast blir kända i andra hand genom en lämpligt utformad och tillrättalagd återgivning.

Eventuellt sätts rastret in först efter det att en harmlös invandringskritik har kommit till tals så att man ger ett sken av objektivitet. En variant är att fokusera uppmärksamheten på detaljproblem, exempelvis enstaka asylsökandes snatterier. Då undviker man granskning av helheten med folkvandringen och främlingarnas kolonisation av vårt land!

Rastret kan skapas genom att man direkt sorterar bort oönskad information. Det fungerar också genom att ge intrycket av att du inte bör sätt dig närmare in i de känsliga delarna av informationsmängden, därför att dessa delar är "rasistiska" eller i alla fall något som präktiga människor inte bör befatta sig med. Är propagandan tillräckligt skickligt genomförd, uppnår propagandamakarna att du på eget initiativ förkastar det kontroversiella materialet obesett.

Rastertekniken skapar sålunda grund för kontrollerade förkastelser!

Tekniken är oerhört effektiv, främst därför att den bygger på noggrant utvalda delar av i sig korrekt information. Därför kan det vara svårt att avslöja den för vad den egentligen är, nämligen försåtlig propaganda.

Så här fungerar tystnadsspiralen

Ett viktigt propagandaknep är att försöka skapa en känsla av att "man" (dvs kamratgruppen, samhället, "rättskaffens människor") inte bör motsätta sig invandringen och att händelser som invandringspropagandan skildrar är riktiga. Om Du får ett intryck av att vara ensam om tvivel, kommer du att känna dig utsatt för ett grupptryck, vilket lätt kan få dig att avstå från att protestera. Kanske du till och med försöker vinna popularitet genom att föra den "allmänt accepterade" helhetsbilden vidare till andra. Detta är mekanismen bakom den sk tystnadsspiralen.

Kopplingar ett annat knep

Ett annat knep är att försöka koppla den man vill smutskasta (invandringsmotståndaren) eller den man lovprisa (invandringsförespråkaren), till begrepp som har negativ respektive positiv klang. Argument och upplysningar, som är negativa till invandringen, kopplas därför samman med främlingsfientlighet, nazism, högerextremism, okunnighet, osäkerhet, rädsla eller liknande. En variant är att kombinera begrepp, som inte nödvändigtvis har med varandra att göra - exempelvis "rasism" och "nazism" med motstånd mot invandringen eller patriotism. På så sätt överförs den negativa betydelsen till de senare orden.

Ett exempel på negativ koppling är när Ny Demokrati av massmedia beskylls för att vara främlingsfientliga och rasister.

Ett exempel på en positiv koppling är när: Förespråkarna försöker ofta koppla invandringen till något positivt, bilder av glada barn, artister och idrottsstjärnor med utländsk bakgrund.

Som du säkert märker gör propagandamakarna stora ansträngningar för att klistra ord som "rasism", "främlingsfientlighet och "flyktingfientlighet" på allt och alla som uttalar sig negativt om invandringen. Användningen av ordet "rasism" har då tilldelats en vidare betydelse som inte överensstämmer med ordets ursprungliga mening (se t.ex. Bra Böckers lexikon). Men genom att upprepa och repetera ordet med den nya innebörden kommer det efter hand, i vardagsspråket, att få en ny betydelse. Därigenom kommer de negativa känslor ordet framkallar att kunna flyttas över på invandringsmotståndarna.

Invandrare på bild TV & foton i tidningar har stor genomslagskraft. Därför anstränger sig propagandamakarna att få med invandrare i TV-program, på bilder i pressen och i reklam, även om invandrarna inte har något samband med innehållet att göra. Invandrare med främmande utseende förekommer därför i större antal på bilder än vad som motsvarar deras andel av befolkningen. Avsikten är att "vänja oss vid främlingarna och att få oss att tro att de är ett naturligt inslag i vårt land.

Vår nationella identitet och självkänsla ska utplånas Ett vanligt inslag i propagandan är att ständigt förlöjliga den svenska kulturen. Här sägs också att det svenska folket egentligen inte existerar, eftersom de flesta sedvänjor och traditioner, som ingår i vår kultur, lånats in från andra kulturer. Vidare sägs att svenska folket till stor del består av invandrade valloner, tyskar och andra folkslag.

Avsikten är att beröva oss vår nationella identitet

Man vill förändra vår syn på oss själva så att vi inte längre ser oss som det svenska folket, utan bara som en etnisk grupp bland alla andra, som råkar befinna sig i landet.

Sammanfattning

Den propaganda som förekommer i medierna har sådan omfattning och likriktning att det inte är fråga om tillfälligheter. Svenska folket utsätts för samordnade uppfostringskampanjer präglade av sådan skicklighet att människor i allmänhet inte har möjlighet upptäcka att de manipuleras.

Propagandan bygger på tankar och trender som finns i det svenska samhället. De teman som propagandan tagit upp har därför lätt kunnat blir självförstärkande bland befolkningen och rulla vidare på egen hand likt en "snöbollseffekt".

Etablissemanget har tydligt eskalerat sina aktiviteter senaste åren. Den våldsamma propagandamaskinen har tystat de flesta. I skolan manipuleras och hjärntvättas svenska skolungdomar om det "mångkulturella" samhället förträfflighet. Att s.k. "mångkulturella" samhällen präglas av spänningar och våld talar man inte om. I förlängningen är givetvis agitationen nedbrytande. Liksom i de av sovjetisk propaganda tidigare drabbade baltiska staterna blir resultatet håg- och initiativlösa människor när hjärnorna våldtas hos människorna i en hel nation!

Lita därför aldrig på de "upplysningar" du får om invandringen via massmedia. Lita inte heller på den "information" man sprider i skolorna, tidningarna & TV eller från olika ideella organisationer. Propagandans mål är att leda bort uppmärksamheten från vad som händer med vårt land och i stället skapa en känsla av att invandringen är en normal historisk process, som vi inte kan påverka utan är tvungna att snällt anpassa oss efter."





image


 
image
 
 
image