Urspårad asylhantering

Insändare i Kristianstadsbladet den 6/3 -07:

STOPPA ASYLINVANDRINGEN!
 
Asylhanteringen har mindre med flyktingmottagning att göra, den fungerar som en slags invandringssluss, skriver Björn Collin, Sibbhult.
 
Enligt FN:s allmänna förklaring från 1948 om de mänskliga rättigheterna, artikel 14, har envar rätt att i andra länder söka och åtnjuta fristad från förföljelse. Flyktingbegreppet grundas på formuleringen i denna artikel. Flykting är jag alltså om jag på grund av förföljelse måste lämna mitt land och söka skydd i ett annat land. Ordet asyl betyder just fristad därav beteckningen asylsökande.
 
Till Sverige har det under de senare årtiondena kommit en strid ström av asylsökande. Migrationsverket handlägger ansökningar om asyl. Myndighetens uppgift är att bestämma den asylsökandes identitet och bedöma om vederbörande har sådana skyddsbehov att rätt till asyl föreligger. Detta måste vara en minst sagt vansklig uppgift. Enligt uppgift är det vanligt att omkring 90 procent av de asylsökande saknar identitetshandlingar trots att de kanske rest över halva jorden för att komma hit.
 
Det är vanligt att man ljuger om sin identitet, sin härkomst och de förhållanden som man anför som skäl för sin asylansökan. Transporten av de asylsökande till Sverige sköts i flertalet fall av kriminella organisationer som inte bara lotsar de asylsökande genom en rad länder utan också förser sina "kunder" med lämpliga, och osanna, identitets- och levnadsbeskrivningar avsedda att presenteras i samband med asylansökan.
 
Ur denna härva av lögner skall alltså Migrationsverkets personal "vaska fram" asylsökande som är verkliga flyktingar eller som har andra särskilda skäl som kan motivera beviljande av uppehållstillstånd.
 
Under senare år har ungefär 10 procent av de asylsökande bedömts som flyktingar. 90 procent är alltså inte flyktingar men söker ändå asyl. Med hänsyn till den stora andelen "asylmissbrukare" och den systematiska lögn som beledsagar ansökningarna om asyl, kan man undra om Migrationsverket har någon som helst chans att med en godtagbar grad av säkerhet fastställa vem som har rätt till uppehållstillstånd.
 
Asylhanteringen har sannolikt ingenting med flyktingmottagning att göra utan fungerar som en slags invandringssluss rätt och slätt. Som urvalsinstrument för den svenska arbetsmarknaden fungerar den dessutom dåligt. Stora grupper av dessa invandrare står efter flera års vistelse här fortfarande utanför arbetsmarknaden .
 
Asylhanteringen producerar årligen mellan 40000 och 60000 uppehållstillstånd. I år kan kanske siffran stiga till 100000. Huvuddelen är anhöriga till asylsökande som beviljats uppehållstillstånd.
 
I takt med att vi låter asylprocessen producera nya medborgare och arbetssökande ökar problemen med invandrare som inte får jobb, inte lär sig svenska och överhuvudtaget inte bryr sig om att integrera sig i det svenska samhället.
 
Istället bildas invandrargetton där utanförskap och politisk/religiös extremism frodas och där invandrares barn går i svensk grundskola i nio år utan att lära sig tala språket i det land de bor i.
  
Trots de fortlöpande "eländesbeskrivningarna" om invandrares bristfälliga samhällsintegration tillåter politikerna att situationen år från år förvärras genom en fortsatt omfattande asylinvandring. Utan överdrift kan asylinvandringen beskrivas som en samhällsfientlig verksamhet vilket situationen i många av våra kommunala skolor, bland annat i Landskrona, vittnar om.
 
Att verksamheten tillåts fortsätta enligt nuvarande koncept beror på att politikeretablissemanget ser denna invandring som ett viktigt tillskott till utvecklingen av Sverige som ett mångkulturellt land. Ju fler invandrare från mycket främmande kulturer desto bättre tycker både "Mona Sahlin-partiet" och de andra riksdagspartierna, oavsett plats på vänster-högerskalan. Mångkulturalismen är det politiska etablissemangets mest högprioriterade mål inför vilket alla andra samhällsangelägenheter får ge vika om det krävs.
 
Det är hög tid att slänga den mångkulturella tankeröran över bord. Till att börja med bör vi sluta upp med att göra invandrare av asylsökande. Invandrare kan vi välkomna om de på grund av yrkeskunnande och engagemang för den demokratiska, fria, sekulära och västerländska livsstilen kan antas berika vårt samhälle.
 
Asylsökande som är flyktingar skall ges en fristad vilket inte innebär att de måste inlemmas som medborgare. De skall istället ges tillfälliga uppehållstillstånd tills de kan återvända hem.
 
Därmed kommer sannolikt den omfattande strömmen av asylsökande att reduceras till en rännil eftersom det inte är en fristad som flertalet asylsökande efterfrågar utan bosättning i ett land med bättre utkomstmöjligheter. När antalet asylmissbrukare kraftigt minskat kan asylhanteringen åter bli den flyktingmottagning som den tillskapats för.

 


 

 Se vidare:

Safe Haven

Skyddskommun

Svag måluppfyllelse