Finns ingen historia?

Gunder Andersson kritiserar regeringens integrationspolitiska proposition på Aftonbladets kultursida den 20/11 -97.

 


Gunder Andersson inleder sin artikel med att referera till den amerikanske filosofen Fukuyama som påstått att "historien är slut". Han frågar sig om historien någonsin börjat:

"Kring detta hamnar man i tvivelsmål när man läser regeringens integrationspolitiska motion. Där heter bland annat:

'Eftersom en stor grupp människor har sitt ursprung i ett annat land saknar den svenska befolkningen en gemensam historia.'

Och vidare:

'Den samtida tillhörigheten i Sverige och uppslutningen kring samhällets grundläggande värderingar har därför större betydelse för integrationen än ett gemensamt historiskt ursprung.'

Det motionsförfattarna, säkert välmenande, säger är att historien, i betydelsen det som de facto hänt, förändras i takt med tidsbundna politiska och sociologiska förändringar. Eller, om man vill uttrycka det råare: att mängden invandrare betyder att vi ur ett allmänt medvetande måste förtränga Engelbrekt, Gustav Vasa och resten. Och indirekt: att invandringen berövat oss ett nationellt arv.

Det är skinnskallarnas synsätt, att invandringen utgör ett hot mot vår nationella identitet, som här förverkligas i politisk retorik.

Man kan se det som ett uttryck för samma missriktade hänsynstagande till andra kulturer som fått rektorer att inställa både nationalsång och luciafirande eftersom vissa elever är främmande för dessa kulturyttringar. Det rör sig om en nationell flagellantism och självuppgivenhet utan motstycke i andra länder.

Självklart finns i nationen Sverige en gemensam historia av grundläggande basfakta, milstolpar i landets utveckling..."

"De invandrare som kommer hit ... träder in i en struktur som är resultatet av våra historias konvulsioner. Inte sällan är de faktiskt intresserade av vad som tidigare hänt i detta land..."

"Vad integrationsmotionens författare ger uttryck för, fast på ett mildare, lite fjantigt sätt, för tanken till Stalins praktik: att skära bort delar av det historiska skeendet så att helheten passade aktuella politiska syften. Eller, som det heter i motionens text: '...en ny nationell gemenskap... bör skapas.'

Hur då? Ska Gustav Vasa göras svart?..."

"När olika demokratiska nationer - mer eller mindre diskret - inom skolsystemets ram försökt skriva om sin historia har det skett för att de haft något att skämmas för. England och Frankrike för sina imperialistiska excesser, Tyskland för nazism, USA för indianutrotning och Vietnamkrig.

Vad har vi att skämmas för?"