Kommunaliseringen av skolan

Katederundervisning - individuell anpassning? Klass-storlek?

Olika skolprojekt, med gemensamt koncept

kan all inlärning vara lustfylld?

kan eleverna lämnas att fritt säka kunskap?

hur värna svaga elever?


SKOLPOLITIK

- ett preliminärt diskussionsmaterial


Några utgångspunkter:

Skolans mål är att

1. Ge en moralisk fostran, som gör att de unga kan växa till medborgare i ett fungerande samhälle.

2. Ge kunskaper och färdigheter, för att kunna bli produktiva och klara sin försörjning.

Hur skolan lyckas eller inte lyckas har stor betydelse för Sveriges framtid!


En grundförutsättning för goda studieresultat är en lugn studiemiljö. Det måste råda ordning i klassen, skolkorridorer och skolgårdar måste vara trygga platser för eleverna.

Detta i sin tur förutsätter att det finns en gemensam linje från rektor, lärare och föräldrar, där de är överens om regler och var "ribban" ska läggas. Tendenser till mobbing måste stävjas på ett tidigt stadium - här måste skolan vara utpräglat intolerant! Det måste ställas krav på eleverna - och eleverna måste ställa krav på sig själva.

Ett trygghetsmoment är om eleverna har en fast punkt. Under hela grundskolan, även på högstadiet, bör därför klasserna hållas samman och varje klass ha sitt eget klassrum.

För att motverka att obehöriga uppehåller sig i skolan på lektionstid kan skoluniformer vara ändamålsenliga.

För att kunna utöva sanktioner mot elever som brister i uppförande eller i närvaro på lektionerna bör betyg i uppförande och ordning återinföras. Vid grövre förseelser, som övergrepp mot lärare eller andra elever, måste omedelbara åtgärder vidtagas.

Även beträffande studieresultat ska tydliga krav och höga förväntningar ställas, så att varje elev får känna sig viktig.

De elever som inte tillgodogjort sig grundläggande kunskaper i svenska ska inte flyttas upp till nästa årskurs. För att undvika att hamna i denna situation måste kunskapskontroller göras löpande och särskilda åtgärder ska sättas in för elever i riskzonen.


Diskussionsfrågor:

1. Varför har vi en skola?

2. Ligger skolans problem främst i a) små resurser? b) dåliga lärare? c) flum och brist på policy?

3. Från vilken årskurs ska det sättas betyg?

4. Vilka ämnen bär ges mer plats på skolschemat? Vilka kan ges mindre plats?

5. Varför inte ha klasslärare också på högstadiet?

6. Ska det råda demokrati i skolan?

7. Ska elever få ha keps på sig under lektionerna?

8. Ska lärare i någonsin situation handgripligen få tillrättavisa en elev?

9. Vilka krav ska ställas på föräldrarna?

10. Hur ska eleverna bli självständiga och kritiskt tänkande?

11. Ska det finnas fasta lektionspass?

12. I vilken utsträckning ska varje skola själv få bestämma sitt koncept?

13. Ska föräldrar ha frihet att välja skola för sina barn?

14. Ska skolan satsa särskilt på de mest studiebegåvade och/eller studiemotiverade?

15. Ska skolan satsa särskilt på de mest obegåvade och/eller icke studiemotiverade? Hur göra med elever som alls inte kan eller vill lära sig? Finns sådana elever?

16. Ska gymnasiet vara obligatoriskt?