Exemplet SL

Låt oss ta ett konkret exempel. Kollektivtrafiken.

Inom den lokala busstrafiken i Stockholm praktiseras ett system med linjeavlösningar. Detta kan vara väldigt känsligt för störningar. Det bygger på att kollegor dyker upp i tid.

En dag i juli -98 hade jag själv tjänst 51 på Ribbygaraget. Avlösning i Västerhaninge station 18.36. Bussen ( en normalbuss) skulle vidare 18.42 mot Tungelsta, med en annan förare. Denne förare skulle komma med en ledbuss, med vilken jag skulle avgå som linje 848 mot Nynäshamn kl.18.42. Jag var helt beroende av att få en ledbuss, eftersom jag senare skulle köra trafikanter från Gotlandsbåten till Stockholms C.

Min avlösning syntes inte till. Vad göra? Det fanns trafikanter i bussen, som förväntade sig att bli körda till Tungelsta. Men det kunde jag ju inte göra, jag hade ett annat åtagande. Och inte heller detta kunde jag fullfölja - jag hade ju ingen buss. Var fanns avlösningen? Skulle han/hon alls komma? Jag visste inget.

Fem minuter försent anlände föraren. En sommarextra från ett land i Mellanöstern. Vi kan kalla honom "Fatalan".

Missöden kan ju drabba vemsomhelst, och vore detta en enstaka händelse, då vore det inget att orda om. Men det var, visade det sig, mer regel än undantag att just Fatalan kom sent. En kollega hade på fått vänta 15 minuter på honom.

Jag har också kunnat höra på bussradion hur trafikledningen haft stora (för att inte säga oöverkomliga!) svårigheter att göra sig förstådda med vissa förare med utländsk brytning. Även om det därvid inte skulle ha rört sig om just Fatalan, så illustrerar det problematiken: det måste fungera i trafiken.

Dessutom är det svårt för Fatalan att fylla i en felrapport på en buss så att det blir begripligt för dem som ska reparera bussen. Han behärskar helt enkelt inte tillräcklig svenska.

Uppenbart är att det var ett misstag av SL att anställa Fatalan. Jag kan tänka mig att anställandet av honom hade samband med SL:s ambitioner att vara en "god" arbetsgivare, som lever upp till kraven från de politiskt korrekta. Även om så inte skulle vara fallet just beträffande Fatalan, så visar dock exemplet på vikten av att som bussförare få människor, vilka klarar av att vara punktliga.

Annars drabbar det både trafikanter och andra förare.

Jan Milld

 


PS. Fatalan är alltid trevlig, allmänt omvittnad som "snäll". Men det har ju inte med saken att göra.