Prefix-rasism

Åke Sander, fil doktor i praktisk filsofoi vid Göteborgs Universitet, går i SIV-skriften "Rasismens varp & trasor" mycket långt i sina ansatser att ge en vid innebörd åt begreppet "rasism", de ska inte handla om föreställningar kring biologiska skillnader:

 


"Vad jag i första hand tänker på är den på senare år allt vanligare typ av 'vi-dem'-dikotomisering (särskiljande eller uppdelning) som går under beteckningar som kulturell apartheid, ny-rasism, kulturell rasism, etnicism.

Detta är fenomen som, likt 'äkta' rasism, utmärks av att bygga på en ideologi, och i ideologin hävda att man med hjälp av särskiljande karaktäristika å ena sidan kan skilja människor från varandra och, å den andra, sammanföra dem till etniska grupper, folkslag, etc. vilka var och en har sin särart, samt att de särskiljande egenskaperna bestämmer andra egenskaper vilka ligger till grund för och legitimerar särskiljandet.

Till skillnad från rasismen, som den är definierad av kommissionen, hävdar man dock dels att den särskiljande faktorn inte är ras, utan kulturella, etniska eller religiösa egenskaper, dels också ofta, men inte alltid, att de olika grupperna med sina specifika särarter är lika mycket värda."

"Följden av allt detta är att dessa grupper, som inte (i första hand) baserar sina argument på rasbiologiska föreställningar utan på extremt positiva värderingar av den (i teorin generaliserande) egna kulturella identiteten, kan definiera sig själva som icke-rasister samtidigt som de kan definiera t ex invandrare som främmande inkräktare. Och det, märk väl, utan att (åtminstone officiellt) vara fientligt inställda till dem eller vilja dem ont. "

"Givet: att det sedan närmare 50 år nu antagligen är mycket svårt att få politisk uppslutning bakom en rasistisk ideologi som bygger på den europeiska biologiska rasismens klassiska argument, att det däremot verkar gå relativt bra att få uppslutning bakom ideologier som är 'strukturellt' och 'funktionellt' mycket lika den klassiska biologiska rasismen, men som har bytt ut rasbiologiska karaktäristika mot kulturella, etniska, religiösa eller metafysiska karaktäristika som huvudsaklig grund för sin kategorisering, segregeringen och renhetssträvan, att samtliga varianter, enligt min mening, bör bekämpas och att det inte finns någon bra och allmänt accepterad alternativ term som har det rika, starka och för normativ-politisk debatt och mobilisering viktiga betydelsekomponenter som 'rasism' har och att man, vilket jag tror, inte kan finna några övertygande skäl mot en funktionalistisk typ av definition av 'rasism' ser jag nästan enbart fördelar med att använda 'rasism' i den ovan just föreslagna vida bemärkelsen.

'Rasism' blir då någon form av primärt funktionalistiskt, men ändock långtifrån substantiellt tomt, 'paraply-begrepp' som senare, med hjälp av olika prefix som t.ex. 'äkta', 'trettiotals', 'biologisk', 'etnisk', 'kulturell' eller 'religiös' kan preciseras i olika riktningar. Fortsättningsvis i detta inlägg kommer jag, där jag inte tror att det leder till missförstånd, att som samlingsnamn för alla prefix-rasismer utom den klassiska europeiska, biologifokuserade rasismen att använda termen 'ny-rasism'."

"Definitioner är inte sanna eller falska utan i hög grad något man väljer givet syften och målsättningar. När nu 'fienden' (de vi - de dikotomister som uppfyller ovan skisserade fem kriterier) och 'målsättningen' (att bekämpa denna) är identifierade, och då jag anser mig gjort rimligt att med vetenskaplig heder i behåll kunna klistra termen 'rasism' på fienden oberoende av i vilken skepnad (biologisk, etnisk, religiös, etc.) hon/han uppenbarar sig,..."'."

"Vi - de dikotomin i kombination med idéer om gruppsärskiljande och gruppurism utgör rasismens varp. De teorier, symboler, myter och uttryck som sedan slås in i denna varp kan variera. ...

Varp finns. Trasor finns. Mönster finns. Än så länge är dock väveriarbetarna relativt få. Låt oss se till att de så förblir. Låt oss därför avslöja mönstren, bränna trasorna och ta ner varpen."