Svenskundervisning

Gunnar Ohrlander, i Aftonbladet den 11/1 -99. Han refererar inledningsvis till en gymnasieuppsats* som innehöll stavfel i varje mening.

 


"Ja, det är en uppsats. Den består av ett sextiotal ord på fjorton rader och är skriven av en pojke som går på gymnasiet. För att komma in på gymnasiet måste man ha godkänt i svenska och det får man alltså om man skriver uppsatser som den här. Han skriver som ett ganska litet barn och går i en av världens dyraste utbildningar för gymnasister, ett yrkesprogram med komplicerad teori, maskinpark och instruktionsböcker på främmande språk ...Vem utvecklar industri, demokrati och människans rättigheter utan ett språk?"

"Det svenska språket håller på att rasa samman i den skola som nu startar sin vårtermin. Ansvariga myndigheter döljer detta faktum så som man döljer en skamlig sjukdom."

"Uppsatsen härintill är tyvärr inget extremfall. Birgita Allard följde förra våren det nationella provet i nian på en skola. Hon gjorde kriterier för vad som krävs för att behärska skriftspråket och fann att bara fyra i varje klass borde vara godkända. Med viss generositet kunde hon tänka sig att godkänna tio i varje klass. Men av de elever hon tittade på hade alla utom en blivit godkända.

Skolverkets nationella prov godkände. Läsforskaren underkände. Vem som har rätt? Tja, läser man uppsatsen härintill så får man väl svaret."

"Skolan producerar illiterata elever och på gymnasiets yrkesprogram är det 80-90 procent som skriver på låg- och mellanstadienivå.

Alla tycks vilja dem väl och ingen bryr sig. I själva verket handlar det om övergivna barn och ungdomar. Rektor kräver att de ska bli godkända för att skolan ska få hyggligt rykte och chans till fler skolpengar. Och filantropiska skolmänniskor (liberaler eller sådana lite åt vänster med klädsam rouge) tycks fortfarande tro att en maskin för omvårdnad ska göra att alla blir snälla mot varandra.

Birgita Allard protesterar för sin del mot de nationella proven som släpper fram illiterata elever. Ett jävla svek, säger hon. Proven säger mycket lite om elevernas språkbehandling och läserfarenheter."

"För att klara sig i vår kultur måste man vara litterat. Man måste ha skriftspråket för det påverkar tänkandet och gör det möjligt att reflektera och förstå världen.... Det är denna förmåga som krävs för att klara sig i gymnasiet och samhället idag och kunna ta vara på sina rättigheter.

Hur kunde det bli så här? Enligt eleverna själva (Birgita Allard undervisar sådana som inte blivit godkända) var det ingen som tyckte det var nödvändigt att de läste. Det fanns ingen koll..."

Gunnar Ohrlander

 


*"Egen storry.

En dag vaknade jag o gick

till skolan. när jag komm

dit var det ingen som var

där, sen tänkte jag efter

och kom på att jag inte har

sett ett enda persion på

vägen till skolan. Det var

det märkligaste jag har

varit med om.

Då började himlen få en

ganska mörk röd färg, då

förstog jag att världen

håller på att gå under, jag

viste att jag hade några

timmar på mig. så jag gick

hem för att såva."

 

"Det var en gon en

Man som hatade Djur.

Een tidig somar

morgon så blev Johan

biten i armen av en

jift kobra betet var

så kraftigt att det

drabade hans gärna så

kraftigt så att han

helt plötsligen kuna

gör vad som hels för

att död som en kobra.

Helt plötsligen gav

han på sin brosa och

bet i gäl honom. Dan

efter så låg han på

sjukhust och mode

illa sedan efter så

fik han veta att han

hade dödat sin bror.

Sedan sa läkaren att

most liga kvar här i

en väka. två dar

efter så kom hans

syster och kolade hur

han mode det första

hansa Du ska dö! två

dar efter hitade man

hans syr ligande på

en park benk med ett

kobra teken på armen.

Sen den dagen blev

det en masa mot.

tills en dag så blev

han skuten i röven

och Dog slut."