Försäkrings-stopp

SvD skrev den 7/2 -01 om urmakare som höll stängt en dag i protest mot ökningen av de grova rånen. De säger sig ha gjort vad de kan för att skydda personal och varor. "Nu kommer vi inte längre" förklarar en av branschens företrädare.

Under andra halvan av 90-talet ökade rånen med 15 procent, till 70-80 per år:

"Göran Larsson och hans familj har fem butiker, i Västerås, Stockholm och Köping. Under 28 år drabbades deras företag vid enstaka tillfällen av krossade fönster och snatterier.

På drygt ett år har butikerna sedan rånats fem gånger och de två i centrala Stockholm utsatts för inbrott där fönstren forcerats med hjälp av stulna bilar."

"...visar han skyddsanordningarna:

Pansarglas, stålklädda väggar och tak, ljudande larm och larm som på tre minuter fyller lokalen med tät rök.

Kunderna får ringa på innan de släpps in, personalen tömmer skyltfönstret varje kväll och tre av dem bär larm som via satellit vid behov kan visa var de finns.

- Kostnaderna är så stora att det blivit nästintill omöjligt för en enskild urmakare att etablera sig, säger Harald Angström, med två butiker i Storstockholm.

Premierna stiger och de mest utsatta företagen har svårt att överhuvudtaget få en försäkring."

Om detta senare skriver även Avisen den 24/3 -01:

"RÅNADE BUTIKER FÅR INTE FÖRSÄKRINGAR

Vissa försäkringsbolag vägrar att teckna försäkring med butiker som utsatts för flera rån eller inbrott.

I Stockholm ökade butiksrånen med 10 procent förra året. Och nu börjar en del försäkringsbolag att tröttna på att betala ut dyra ersättningar."

En säkerhetsansvarig inom branschorganisationen Svensk Handel talar om ett 50-tal fall per år, där butiker blir av med sina försäkringar:

"- Då har butikerna noll möjlighet. De kan kanske hitta en ny försäkring, men då är premien så hög att det blir ointressant."

Men det handlar inte bara om hur företagen drabbas ekonomiskt. SvD-artikeln skriver också om hur personalen drabbas. Många slutar och måste ersättas:

"...värst är den psykiska press som våra anställda utsätts för, säger Harald Angström. Jannika Fahlander från Handelsanställdas förbund är oroad av att rån börjar uppfattas som en normal företeelser.

- Det är en av de värsta kränkningar man kan råka ut för. När sedan ingenting händer, inte ens när någon dyker upp med stöldgodset i butiken, blir det ännu ett övergrepp för personalen."