Mångfaldskampanj

Ur Sydsvenskan den 15/4 -04:

"LUNDS MÅNGFALDSPLAN SKA SÄLJAS IN

En reklamkampanj för 150 000 kronor ska få Lundaborna att förstå att kommunen har en mångfaldsplan."

Kampanjen heter "Hemma i Lund" och utvecklats av en reklambyrå.

"För 50 000 kronor har kommunen hyrt sjuttio stortavlor under de två sista veckorna i april, där affischer med olika budskap ska sitta. Dessutom har tusen mindre affischer, femtusen broschyrer och ett stort antal vykort tryckts upp. På en av affischerna står att Lunds kommun bedömer alla arbetssökande efter deras kvalifikationer 'oavsett om deras hjärta klappar för Lugi eller Irak'.

- Vi vill provocera och väcka känslor, säger Hima Frenning, integrations- och mångfaldsutvecklare på Lunds kommun."

 


Den aktuella kampanjen har inte bara en ekonomisk sida. Det handlar också om respekt - eller närmare bestämt motsatsen - för lundabornas känslor och åsikter. Demokrati är ingenting för kampanjmakarna. Folkomröstningen i Sjöbo ses tydligen som ett avskräckande exempel:

"Lund har fått beröm från Integrationsverket för sin mångfaldsplan, som inrättades för två år sedan. I planen står bland annat att kommunen arbetar för att öka andelen chefer med utländsk bakgrund. Men mångfaldsplanen är inte så känd bland allmänheten, tror Lennart Prytz.
Han hoppas att Hemma i Lund-kampanjen ska ändra på det.

Även om Lund är en tolerant stad kan Lundabornas attityder förbättras, anser Prytz.

- Här finns en del Sjöboanda."

Det önskade tänkandet är något som ska "bankas in":

"Hima Frenning hade gärna sett en ännu större kampanj, med personliga attiraljer som reflexer och bildekaler med Hemma i Lund-tryck.

- Tyvärr räckte inte pengarna till det, säger Hima Frenning.

Hur förbättrar en reflex mångfalden och attityderna till invandrare?

- Man måste banka in mångfaldstänkandet. Ta någon som inte är så välvilligt inställd. Om den personen sätter på sin reflex och varje dag ser Hemma i Lund-trycket så kanske det händer något till slut."

 


 

 Se vidare:

Centern kunde vara riksdagens största parti!

Det permanenta kampanjandet