Barnen har stannat av intellektuellt

Per Fröjd, gymnasielärare, svarar Gunnar Ohrlander om svenskkunskaper, i AB den 21/1 . Han menar att problemen går djupare, det handlar inte bara om dåliga kunskaper i svenska hos dagens ungdomar:


"För fyra år sedan tyckte jag mig märka att läsförmågan drastiskt sjönk. Detta var inte en långsam förändring utan skedde över ett sommarlov. Jag gjorde inom ramen för Göteborgs universitet en läsundersökning som visade att 70 procent av eleverna på vissa program inte nådde upp till de i testet stipulerade minimikraven för årskurs sex, dvs de läste så dåligt att de knappt kan följa textremsan på tv:n."

"Det förvånar mig att Gunnar Ohrlander och Birgitta Allard inte ser sambandet mellan sjunkande kunskaper i matematik, skrivning och läsning. Jag gjorde en enkel jämförelse mellan läsförmåga, matematik och engelska och fann att sambandet nästan var 90 procent. Det innebär att eleverna inte bara skriver som lågstadiebarn utan också tänker på den nivån. Deras intellektuella utveckling har avstannat för länge sedan."

Per Fröjd ser orsakerna till detta i livsmiljön:

"Språkligt utvecklade miljöer försvinner och barn leker mindre. I konkurrens med datorer och tv-spel läser barn också allt mindre. Dessutom finns det allt färre vuxna i barnens omgivning. Detta har medfört att allt fler barn är sämre rustade både språkligt och intellektuellt när de börjar skolan. Dessa barn blir i sin tur föräldrar och därmed är vi inne i en ond cirkel som skolan varken har resurser eller kunskaper för att bryta."