Uppförandebetyg

Ur insändare i DN den 20/10 -99, signerad Lennart Forsman:

"Enligt uppgifter i nyhetsmedier beslöt rektor och skyddsombud på Hagnässkolan i Upplands-Bro... att stänga skolan tisdagen den 5 oktober och skicka hem eleverna. Det var bråkigt på skolan. Två flickor i årskurs sju nämndes som orsak till oron. Lärarnas skyddsombud uppgav att lärarna inte hade kontroll över situationen.

Har disciplinupplösningen gått så långt i skolan att två småflickors agerande kan resultera i att skyddsombudet måste ingripa och stänga skolan? Kan inte lärarna själva reda upp en sådan situation?

Tar man inte hänsyn till de andra - förhoppningsvis - ordentliga eleverna som behöver ordnad undervisning? Det hade varit vettigare att skicka hem de två flickorna, som tydligen inte var intresserade av undervisningen."

"Vad som behövs är att lärarna återfår den auktoritet som de tidigare hade och får ett 'maktmedel' som tar vid när de inte når effekt enbart med att höja rösten. I den gamla och betydligt resursfattigare skola som många av DN:s läsare gått i hade lärarna en sådan auktoritet."

"Det är naturligt att i den åldern revoltera och försöka sig på även det som inte är tillåtet. Skillnaden mellan då och nu är att det tidigare fanns ett korrektiv. Den som i skolan gjorde något otillåtet visste att han eller hon riskerade att råka ut för något som uppfattades som obehagligt och negativt, och det hade en återhållande effekt.

Uppförandebetyget hade en återhållande effekt. I kombination med ett system med skriftliga anmärkningar till vårnadshavaren skulle det kunna fungera på ett rättvist sätt även i dagens skola.

Det är främst av hänsyn till skötsamma elever, som får sin skolgång förstörd av mindre nogräknade kamrater, som jag föreslår... att återinföra uppförandebetyget i grundskola och gymnasieskola."